På väg...

Nu har hösten verkligen omfamnat Malmö och tävlingssäsongen ligger en bit bakåt i tiden. Det är nu som alla planer och drömmar inför kommande säsong byggs upp. På många sätt en riktigt härlig tid.

Det finns väl anledning att summera året som gått lite mer längre fram men den korta versionen är ändå att jag haft en god utveckling under året där jag blivit jämnare i de tre disciplinerna. 
Sedan jag började träna under Rickard Carlsson i början av juli känner jag att jag har tagit ytterligare kliv och att kroppen absorberar träningen på ett mycket tillfredsställande sätt. 
Största skillnaden från då jag körde på egen hand är, som jag ser det, att nu kör jag på 70 eller 75 % av maxpuls om jag ska det - och är nöjd efter passet. Tidigare ville jag lite för mycket och tryckte på lite extra varje pass vilket ledde till att jag blev sliten och inte orkade köra de hårda passen tillräckligt hårt. 
Nu återhämtar hag mig och når den träningseffekt som jag ska. Jag går heller inte och nojar mig över att jag tränar för lite totalt eller i någon enskild disciplin. Kort och gott är jag jäkligt nöjd så här långt!

Förra onsdagen körde jag simtest 400 meter fritt på Simhallsbadet. Sist jag körde var i februari/mars då landade jag på 6 min 34 sek. Då var det 50 m bana nu var det tyvärr 25 m. Jag tror detta missgynnar mig eftersom jag vänder dåligt och tappar tid i vändningarna. Resultatet på detta test blev 6 min 22 sek - förbättring med 12 sekunder och jag är nöjd. 
Jag känner dock att jag har mer utveckling i mig. Hoppas och tror att jag spräcker 6 min gränsen innan nyår. Tidigare var det en drömgräns för mig, men ju mer initierad jag blir över vad som krävs så känns det som jag behöver komma ner på 5:20 för att det ska vara bra. Men jag får ta ett steg i taget så 6:00 blir första delmålet.
Blev även filmad under testet och tyckte mig se två tydligt dåligt utförda tekniska bitar som jag ska jobba bort.

IForm loppet 10 km blev ingen tidsmässig succe'. Landade på 38:34 efter att jag fått hålla farten själv hela loppet. Det räckte ändå till en silverpeng så det får väl vara godkännt i tunn konkurrens. Vinnaren hade 35:40 och var överlägsen, trean var klubbkompisen och legenden Janne Österman som gjorde ett bra lopp efter att han har varit skadad till och från i år.


Imorgon beger jag mig till Sopot i Polen för en långweekend med vår Herrklubb. Ska bli trivsamt även om det blir svårt att få till träning i ett späckat schema, men sim och löpprylar packas med.

På planet ner ska jag försöka skriva om mina planer och mål för de kommande åren.

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering