Race report Karlshamns triathlon

Årets absolut sista triathlontävling blev Karlshamns sprint där 800 meter simning, 20 km cykel och 5 km löpning skulle avverkas. Jag körde från Malmö strax efter 07.30 och när jag lämnat city möttes jag av ett fruktansvärt regn som höll i sig hela vägen till Höör. När termometern i bilen letade sig ner mot 11 grader och regnet inte upphörde så sjönk motivationen och suget på att tävla betänkligt. Jag försökte tänka positivt, att regnar det så här mycket nu så kan det omöjligtvis regna lika mycket när vi tävlar vid 11.30.

Väl på plats i Asarum så var det uppehåll och ca 14 grader. Men ca en timme innan start så började regnet komma även hos oss, om än inte i form av någon störtskur, utan mer vanligt regnande.

Sjön i Asarum låg nästan spegelblank och bjöd på 16-17 grader i temperatur.

Triathlon och sol är en bra kombo - men inte idag...

Från min klubb var även Sebastian Björklund med och vi tog ett varv på löpbanan som uppvärmning. Sen var det snabbt på med våtdräkten för att bibehålla värmen och ner mot simstarten. Hoppade i och körde några kraftfulla simtag och det kändes bra i kroppen. Även om jag kände att den rätta tävlingspeppen inte var där idag.
Min taktik inför tävlingen var att försöka ta Sebastians fötter i starten så jag ställde mig bredvid honom. Inför hade vi pratat om detta och han berättade att han brukade gå på rätt hårt i början. Men jag tänkte att jag kör ändå på det så får vi se hur långt det bär. Simningen startades från stranden och min taktik höll ungefär lika länge som storskottet ljöd. Sen sprintade han ifrån mig ut ur vattnet och jag kunde ens hänga med på löpet :-)
Bytte taktik snabbt och letade andra fötter att hänga med på. Hittade ett gäng i främre träffen som dock navigerade illa trots fina förutsättningar. Jag simmade förbi dem och kom upp på några andras fötter som jag kunde hålla in mot uppgången. Simningen gick på 12:28 och där ingick en bit löpningen mot T1 så simning i underkant 1:30 per hundring och det är jag nöjd med för dagen.

I T1 strulade jag en del med att få av våtdräkten och jag kände återigen att tävlingsfokuset inte riktigt var där.

Kom iallafall iväg med cykeln och nu föll regnet igen. Mitt visir immade igen direkt, jag tänkte att det skulle försvinna när jag fick upp farten, men det gjorde det inte. Försökte cykla på ändå men banan var lite småbackig och ganska kurvig, så utan sikt och vått underlag och dålig erfarenhet av att cykla i regn bestämde jag mig till slut efter ca 7 km för att dra av visiret och cykla med det innanför dräkten. Nu såg jag bra, men hade tappat ganska mycket på täten så motivationen var ganska låg. Jag vågade heller inte trycka på för mycket eftersom jag inte ville avsluta året med att krascha. Så jag låg och blev ganska irriterad över att jag cyklade så fruktansvärt illa, att mina fötter var kalla och domnade allt mer och när en dam i en liten bil precis innan en vändning körde förbi mig och bromsade in så jag fick stan in helt innan vändning blev jag onödigt irriterad och fokus låg mer på att ge henne ett finger än på att tävla. Nu höll jag dock in fingret och försökte tänka något positivt utan att lyckas särskilt bra. Blev omcyklad av en kille som jag direkt körde om igen, men som jag sen släppte förbi igen och då orkade jag inte köra förbi igen utan höll mig i skinnet till T2. Totalt kändes cyklingen rent ansträngningsmässigt som ett träningspass på 70 % av maxpuls.

Äntligen fri sikt...

Och äntligen färdigcyklat för idag...

De 20 km avverkades på 33:03, snittfart 36,33 km/h, vilket inte är ok för mig på en sprint. 

In i T2 och lyckades direkt springa in å fel rad, men jag kom snabbt under ett cykelställ och hittade min plats. Försökte sätta fart direkt på löpningen och kroppen svarade bra. Nu tänkte jag försöka rädda hedern för idag så jag bestämde mig för att göra en gedigen löparinsats. Löpningen gick på en tvåvarvsslinga med en höjd i mitten som medförde två ganska tuffa stigningar per varv, fyra totalt, och lika många nedförslöpor. Jag tuffade på i bra fart och kände mig stark och pigg hela vägen. Plockade in placeringar allteftersom och till slut var jag i mål som nr 6 för dagen. Löpningen gick på 18:49 vilket ger en snittfart på 3:46 vilket är helt ok på den banan. Jag var heller inte helt slut i mål utan hade nog kunnat köra ett varv till i samma fart. Löpformen börjar komma allt mer nu :-)

Så triathlonsäsongen är nu slut, dagens lopp får ett godkänt betyg trots allt då både sim och löpning är ok. Topp 5 var riktigt duktiga killar idag och jag hade ca 2 min 50 sek upp till 5:e plats så inget att orda om.
Jag tar även med mig erfarenheten av att cykla i kyla och regn vilket kan vara värdefullt framöver. Samt återigen att om man inte är hundra procent inställd och fokuserad på att tävla så blir det därefter.

Nu blir det träningsfokus framöver med inslag av några löptävlingar.

Tack så länge!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering