FTP - Test

Så var den stora dagen kommen - mitt livs första ftp-test. Dagen till ära dukade jag upp i mangelrummet för att få lite lyse under passet.

Före...

Jag har känt att jag tappat en del form i min cykling sedan jag slutade cykla utomhus, jag hade faktiskt samma känsla förra året, att  jag blev klenare för varje vecka. Troligen är det avsaknaden av de lite längre pasen som gör sig påmind.

Hur som haver, inga jätteförväntningar på rssultatet, utan målet var att hålla snittkadens över 80 och att ha en jämn fin cykling.

Uppdukat för fest...

20 minuters uppvärmning följt av 5 st 30 sekunders intervaller med 30 sek rullvila för att öppna upp blodkärlen och sen fem minuters mental förberedelse innan det var dags.

Jag tyckte testet kändes helt ok. Jag fick ut det jag hade i mig och har nu ett referensvärde att jobba mot framåt. Kalla fakta enligt nedan:

Tid: 20:00 min
Snitt watt: 264
Ftp: 250,8
Per kg: 3,344
Snittpuls: 154
Maxpuls: 164
Snittjadens: 81

Glad och svettig efter avslutat dagsverk.

I siffrorna ovan kan man direkt skönja utvecklingspotential i snittpuls och snittkadens. 10 pulsslag upp och en snittkadens runt 90 så höjer jag min ftp rätt rejält, allt annat lika.

Kul att köra testet, och kul att ha en referens att jobba mot framöver.

I övrigt hade vi ett grymt simpass med klubben igår. Vi körde en serie på:
6x100 1-3
6x50 1-2
4x100 1-4
4x50 1-2

Delade bana med Julia och Daniel och alla tre var vi smått lyriska över farten vi höll. Mina hundringar gick på farter jag inte jobbat med förut. 1-3 serien låg på 1:30 ner till 1:20 och 1-4 serien 1:35 - 1:20, ska bli kul att se hur detta avspeglar sig på längre distanser.

See ya!

//Krazze



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering