Ryggskott...

Efter lite funderande ställer jag självdiagnosen ryggskott i ländryggen. 
Till och från under några år har har jag fått en inflammatorisk känsla i sätet, ofta i samband med att vi varit bortresta och sovit i mjuka sängar samt skött blöjbytena på lillgrabben på dålig arbetshöjd, eller vid ett tillfälle när jag spelade bordshockey på ett för lågt bord. Jag har alltid trott att det var just stela muskler som var problemet, och när det gett med sig efter en vecka har jag inte ägnat någon större tanke åt det.

Förra tisdagen var jag hos naprapaten och fick behandling, allt var frid och fröjd, men jag fick två nålar i sätesmusklerna då de var lite stela. På kvällen sprang jag ett tuffare intervallpas och på natten könde jag mig lite stel. Morgonen efter körde jag ett gympass och efter det så eskalerade smärtan. Trots mycket stretch och massage med tennisboll gav det inte riktigt med sig, men det avtog sakta. 

I fredags morse körde jag återigen på gymmet, ett pass som gick grymt bra. Jag avslutade med en längre stretchsession som var riktigt skön. Under dagen tilltog dock smärtan igen och på kvällen skulle jag köra ett trainerpass men bröt efter 20 min då det gjorde ont. På natten blev det värre och fokuserades in mot ländryggen. På lördagen hade jag ont när jag rörde mig men kunde ändå ha hand om barnen hela dagen. 
Natten mot söndagen höll jag på att spy av smärta när jag var uppe och gjorde välling. Jag kallsvettades och det susade i öronen, samma sak på morgonen. 

Så efter lite googlande och funderande har jag självdiagnostiserat mig med ryggskott. Det har lättat lite nu under dagen när jag gjort lite övningar. Imorgon ska jag till naprapaten och få behandling. Tur man har en snäll sambo och snälla barn som tar hand om mig.

Utlösande faktorn är troligtvis övningen marklyft på gymmet. Även om jag gymmat mycket tidigare är jag nog svag i ländryggen, jag har aldrig kört marklyft innan denna gymsessior, och inte heller någon annan ländryggsövning. Jag får avvakta "naprapat-Christofers" dom inorgon och sen jobba för att stärka ländryggen så jag blir av med den här skiten. 
Ibland är det ganska lärorikt att skada sig.

Ta hand om er!

//Freddan

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering