Summering 2015 & Sylvesterloppet

Året 2015 är till ända och som sig bör summeras det i ett eget inlägg. Den sista insatsen för året blev Sylvesterloppet i Pildammarna i Malmö, 5,4 km totalt och vi var ett gott gäng från klubben som sprang, totalt var det uppåt 370 st som deltog. Det var 2 grader och väldigt blåsigt men torrt och fint på marken.


Ett gäng glada HTT:are efter avslutat dagsverke.

Målgångsselfie...

Loppet gick helt ok, kände mig riktigt fräsch i kroppen och spänstig och fin. Första km efter 3:30 och andra på 3.35, sen blev det motvind och tröttheten började kännas. Första varvet gick på 9:36 (2,7 km) och efter knappa 5 km var jag rejält stum. Landade i mål på 20:03, vilket ger snittfart på 3:43. Hade jag varit lite mer taktisk hade jag hållit jämnare fart hela vägen för en bättre tid, men hur kul är det ;-) Får även passa på att rikta ett tack till alla engagerade människor i föreningen, med Üwe i spetsen, som inte sprang själva utan bara kom ner för att heja på - tack!

Och så ett grattis till Sebastian som imponerande vann på 17:26 före alla MAI:are, imponerande!

Summering av 2015
Jag tänker inte beröra de olika tävlingar jag gjort då jag redan skrivit racereports om dem. 
Inför året var ambitionen att bli en mer komplett triathlet och inte bara en löpare. Mycket fokus har därför legat på cykel och simning. Jag har även ökat totala träningsmängden, i år är jag uppe i 410 timmar gentemot 335 timmar för 2014. Det tog ett tag för kroppen att vänja sig vid mer träningsmängd, men under sommaren kände jag att jag hade lyft mig till en högre nivå än förut och att kroppen tog emot den ökade träningsmängden på ett bra sätt.

All träning under 2015 fördelad efter disciplin och tid. 

Ett viktigt beslut som jag tog var också att ta hjälp av en extern coach, Rickard Carlsson, som jag började jobba med i juli. Detta blev ett lyft för mig då jag nu fått ett syfte och bättre struktur med träningen. Detta är jag övertygad om att det kommer ge mig en rejäl skuts framåt under 2016. 
Jag försökte köra många tävlingar för att få mer rutin och skaffa mig lite hårdhet, totalt blev det sju stycken lopp över sprint och olympisk distans. Resultatmässigt blev det helt ok med några tredjeplatser och i övrigt helt ok resultat. 

Jag har vid föregeånde inlägg skrivit om mina tankar inför 2016 och de står jag fast vid fortfarande. 

Jag räknar med att fortsätta öka träningsmängden till minst 450 timmar. Nyckelfaktorn blir att undvika sjukdom, då skall det inte vara några problem att få till den träningsmängden. En stor skillnad kommer även bli träningseffekten där jag numera kör styrketräning på gym, samt har ett mer genomtänkt träningsupplägg där varje pass fyller ett syfte och där det finns en periodisering inbakat under året.

Nedan visas diverse grafer om det är någon som vill nörda ner sig, annars tackar jag för 2015 och hoppas på ett framgångsrikt och skadefritt 2016.



Tittar man på tidfördelningen månad för månad så ser man två sjukdomsperioder i februari och april, bort med dem så ser det bättre ut...

Simning under året blev totalt 302,5 km, eller sträckan Malmö - Göteborg, man blir grymt imponerad av Jonas Colting som under Sverigesimmet 2014 simmade den dubbla sträckan mellan Stockholm och Göteborg på bara några veckor.

Cykling blev totalt 2468 km, lägger man på trainercyklingen också så blir det...

...varken mer eller mindre än 133 timmar i cykelsadeln...

Totalt 46,5 timmar styrketräning, i gym och hemma på yoga matta...
1 310 km löpning under året, intressant är att det inte varit fokusgrenen i år utan upptrappningen i löpningen kom i och med mitt samarbete med Rockars i början av juli. Jag hoppas ha en del att hämta här under 2016.

Gott nytt träningsår!!!
//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering