Testvecka!

Snart är januari till ända och för min del är det den bästa träningsperioden någonsin jag lägger bakom mig. Jag inledde innevarande 4-veckorsprogram från coach Rickard den 4:e januari. Innan dess hade jag hunnit med både ett rejält löp och simpass samt ett bra gympass. 

Den träningsperiod jag nu är igenom såg utmanande ut på förhand, hyfsad mängd 11,5 - 9 - 9 timmar, men framför allt ganska många pass som var på tröskelnivå och bara en återhämtningsdag. 

Jag var grymt taggad inför perioden, och jag har tagit mig igenom den med en enda plump i protokollet. Det var igår jag ställde in långlöpet då varken kropp eller knopp var i slag. Förra veckan började min sambo heltidsarbeta efter mammaledighet så det var nya rutiner, med tidigare uppstigning, lämning och hämtning på dagis, oroliga nätter och alldelles för lite och dålig sömn. Sånt sätter sina spår och nu ligger jag minus på sovkontot.

Tur då att denna vecka är återhämtning och testvecka.

Lite kort om perioden som varit där jag känner att jag tagit ett tydligt steg framåt. Mest är det en känsla jag har där jag känt mig stark under passen och även återhämtat mig bra efteråt. 
Tydligast syns det i löpningen där jag fått en tydlig fart och löpekonomi förbättring efter löpanalysen hos Rickard innan jul. Mest minnesvärda passet nu under perioden var en Bricklöp föregående söndag på 10 km, där jag skulle ligga på 80-85 % av maxpuls. Kom in på 40 min 50 sek med en snittpuls på 149, i minus 4 grader och en massa kläder på mig. 

Men även simningen, där jag tragglar vidare med tekniken, och det börjar att gå åt rätt håll. Farten har inte riktigt velat komma än, men uthåligheten är avsevärt bättre och jag drar inte på mig mjölksyra i samma utsträckning längre.

Cykel har inte varit huvudfokus den här perioden men känslan är bättre och jag hade ett 4x4 min pass där jag låg strax under 300 watt vilket kändes bra. 

På gymmet märks det också tydligt att jag är på rätt håll och nu kan jag även klara marklyft med god teknik utan att få ryggskott :-)

Så...


Testvecka på schemat den här veckan. 

Börjar med 400 m simning i morgon. Föregående test var rätt länge sedan nu, september vill jag minnas. Då på en 25 m bana, nu kör jag nästan uteslutande mina pass på 50 m bana vilket gör att det går lite långsammare trots att jag är en usel vändare. Tiden då var 6:22, jag tror inte jag slår den nu utifrån vilka tider jag haft under passen, men jag får ett nytt referensvärde och är ganska komfort med att jag har mycket tid att hämta i simningen framåt i takt med att tekniken sitter mer och mer.

På onsdag kör jag 5 km löpning på Hästhagens löparbana, tövädret kom som ett brev på posten och föregående test i december på 19:29 kommer jag slå rätt rejält. 

Så återstår ftp test på cykeln på lördag. Föregående test i november gav 264 watt på 20 min och ett ftp på 250,8, i relation till kroppsvikt 3,344 (75 kg). 
Jag borde klara lite mer nu även om jag inte cyklat så mycket efter förra testet. Men allmänkonditionen och ökad ben/bål - styrka borde ge en skjuts åt rätt håll.

Håller tummarna för en lång och god natts sömn nu, och inga förkylningar eller annat skit.

Återkommer med uppdatering i veckan.


Tack och tidig godnatt...

//Freddan


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering