Alla förutsättningar till en riktigt bra säsong

Det börjar närma sig tävlingsdebut för året. Nästa lördag är det dags för en halvmara här i Malmö. Ska bli kul att se hur jag ligger till, samtidigt är de löptävlingar som genomförs nu även ett steg mot att få igång kroppen i tävlingsform tills triathlontävlingarna drar igång.

Jag är riktigt nöjd med hur jag har lagt upp året planeringsmässigt av tävlingarna, känns som det kommer att bli en hektisk men jäkligt rolig sommar.

Nu är jag inne i en tuffare träningsperiod med både större mängd och högre intensitet. I mars tränade jag 42,5 timmar vilket är all time high för en månad i antal träningstimmar. Förra veckan plockade jag nästan 14 träningstimmar vilket också är den största mängd jag lagt på en enskild vecka. Sen är det inte mycket i jämförelse med många andra men i relation till mig själv är det bra. Nu finns ju som väl är ingen tävling som går ut på att träna flest timmar. 

Det fina är dock att kroppen absorberar träningen riktigt fint. Jag återhämtar mig bra mellan passen och kan genomföra dem enligt plan och syfte. Jag ser också en positiv utveckling i fart i relation till ansträngningsgrad. Självklart är jag trött i kroppen, men när jag väl kör igång passet så vill kroppen träna, och jag blir mer och mer mjuk och smidig i musklerna. 

I söndags hade jag som avslutning på veckan 21 km löpning på 70% av maxpuls. Kände mig trött inför passet efter att ha kört Malmö - Nybro tur och retur under dagen. Men löpningen bara flöt på och snittfarten blev 4:35 min/km med snittpuls 142. 

Den grundträning jag haft och den plattform jag står på nu är bättre än jag någonsin har haft tidigare. Nu gäller det att förädla den till högre fart och bättre uthållighet i högre fart. Lyckas jag med detta finns alla möjligheter till en riktigt fin säsong.


Jag körde en 3 timmars cykling i lördags som gav lite ryggont. Jag fick stanna och stretcha bort den vid två tillfällen. Nu har jag sänkt sadeln något vilket borde hjälpa något. 
Sen kommer vi genom klubben få möjlighet att göra bikefit med självaste legenden Björn Andersson nästa söndag. Det ser jag verkligen fram emot. För om jag ska börja köra längre lopp framöver så duger det inte att få ont i ryggen efter en timme.

Nu kör vi!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering