Tävling på lördag!

Jo, så är det - årets första tävling! Det blir Heleneholms halvmaraton där jag tidigare startat två gånger och har en personlig bästa tid på 1.25.17 från 2014.

Målet med loppet är att få en ordentlig genomkörare och ta ett steg närmre tävlingsform. Jag behöver få lida, pinas och bli lite hårdare. Vad det leder till rent tidsmässigt vet jag inte. Jag har två olika scenarier som jag funderar kring.

Hålla ett 3.50 - 3.55 tempo så länge jag orkar. Det skulle förhoppningsvis leda till en sluttid en bit under mitt halvmara-pers på 1.24.02. 

Alternativ två är att inte alls titta på klockan utan bara springa på känsla. Detta blir mer chansartat där jag likväl kan gå mig trött efter 15 km som att komma i mål med en pb kross som jag inte hade kunnat tänka mig på förhand. Min kompis från Göteborg gjorde ett sånt lopp förra året i Kungsbacka då han gick i mål under 1.19, vilket var en totalkross av de tankar han hade inför loppet. Sånt är häftigt och inspirerande!

Jag tror ändå att det passar mig bättre att hålla en pace loppet igenom, så med all sannolikhet blir det alternativ ett med en stadig pace mellan 3.50-3.55. Klarar jag det loppet igenom måste jag vara nöjd. 

Är det en rimlig ambition?

Både ja och nej. Min grundträning är bättre än någonsin. Däremot har jag inte så mycket höga farter i kroppen. Igår körde jag dock ett pass med 10x2 min intervaller och då fick jag upp både fart och puls till en nivå som jag inte haft innan i år. 
Jag borde klara hålla ett stadigt 3:50 tempo i 10-15 km, frågan är om det håller hela vägen. Svaret får vi på lördag!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering