Heleneholms Marathon -DNF

Det blev tyvärr DNF på lördagens mara inne i Malmö. Det var egentligen ganska odramatiskt och faller under kategorin försiktighetsåtgärd. 

Jag fick rejält ont i fotleden förra söndagen när jag sprang ett längre distanspass. Stannade och stretchade tre gånger men det kom tillbaka. 
I tisdags sprang jag 12x400 på bana inne i Malmö och kände inget. I torsdags hade jag ett lugnt pass på 9 km och då kom det igen. Min tanke var att det berodde på slarvigt löpsteg i låg fart, men att det inte var så farligt i hög fart.

Jag gav min vänstra vad en ordentlig massage både torsdag och fredag och den blev mjukare men en muskel i vaden var fortsatt öm. 

På loppet så kändes hela kroppen mycket mjuk och smidig men det kom små hugg i vänster fotled och upp i hamstring/säte. Jag bestämde mig då ganska snabbt för att inte köra hela loppet utan klev av efter 12 km med en fräsch kropp. Hade då en snittfart på 4.10 med puls 155 i snitt vilket var 5-8 pulsslag lägre än i Växjö. 

Jag drar inga växlar alls av loppet utan tar en veckas löpvila och lägger fokus på cykel den här veckan. 

Vänsterbenet känns nu mycket bättre, självdiagnosen säger överansträngning i vänster vadmuskel vilket gjort den svag och så har andra muskler kompenserat vilket lett till smärta. Ska till min naprapat imorgon och få ett utlåtande. 

Är dock mycket nöjd med att jag lyssnar på min kropp och fattar bra beslut därefter. Det är skillnad på smärta och smärta, ibland ska man betvinga den, men vid andra tillfällen ska man lyssna på den. Kontinuiteten är absolut viktigast och den har jag nu kunnat vidhålla. 

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering