Race Ready

Min kompis Jonas tyckte att det såg illa ut att fronta bloggen med ett DNF inlägg så jag får uppdatera med något mer upplyftande.

I onsdags blev min son hemskickad från dagis med kräksjuka, så jag ville invänta att det inte spred sig till övriga familjen innan jag lät alltför positiv. Men vi klarade oss!
Hela familjen ser nu frisk och fräsch ut. Lite sämre sömn några nätter gjorde dock att jag tog träningsledigt igår, och siktar på ett dubbelpass idag.
Det blir först ett pass med korta intensiva cykelintervaller ute, ja solen har faktiskt kommit nu, följt av bricklöp med fartlek.

Ser mycket fram emot premiärtur ikväll med diskhjul baktill...

Eftersom jag hade lite ont i vänster vad och fotled förra veckan så cyklade jag mycket istället. Det blev totalt 9,5 timmar lite drygt fördelat på tre stycken inomhuspass och två utomhus. Längsta passet blev på 3 timmar, 105,5 km med hyfsat bra känsla. Jag har ökat mina watt under vintern men tror att bakbromsen låg på lite första två timmarna, sparar den extra farten till tävling, oavsett så kommer jag cykla betydligt bättre i år än föregående år. 

Jag hade egentligen tänkt att köpa ny hjuluppsättning nästa år men fick ett erbjudande om ett diskhjul som jag inte kunde tacka nej till. Så nu kommer det att sitta ett FFWD disk baktill, med kanttråd. 
Jag la på ett Michelin Power Competition bak med Latexslang, för att citera Musette Danne: 
- "så in i helvete snabba däck!" 

Ska bli spännande att testa detta, och nu har jag ju även en fair chans att byta punktering om det skulle bli så. Fram har jag fortfarande mitt Planet X 60 mm med tub. Jag kommer byta Tub kommande vecka till en Zipp 24 mm. Om möjlighet ges kommer jag införskaffa ett tri spoke hjul med kanttråd till Kalmar IM, men det är inte fullt ut prioriterat. 

Så här fint är det när man passerat Skivarp och närmar sig Ystad, landsbygd övergår till hav - episkt!

Hur är det med vänsterbenet då? 
Jo, bara bra - jag vilade ju från löpning större delen av föregående vecka. Masserade, stretchade och körde lite tåhävningar. Sen var jag hos min naprapat i fredags och fick behandling och en nål i muskeln vilket gjorde riktigt gott. Jag har inte känt något därefter utan jobbat vidare med styrka och stretch/massage. Sprang dryga 15,5 km i tisdags med lite högre stegfrekvens än normalt, bra fart och låg puls men framför allt ingen smärta. Så nu ser jag fram emot att köra igång säsongen kommande helg uppe i Helsingborg. 

Det är för min del RM (riksmästerskap) i M35-39, över distansen 5 km löp - 20 km cykel - 2,5 km löp. Det kommer att gå undan värre då banan är platt enligt uppgift. Startfältet fylldes på rätt bra sista dagarna i RM klasserna, tyvärr är vi dock bara tre startande i min klass. En kille från Helsingborg (Jesper Hellmark) som jag inte har koll på och så Rasmus Sellehed från min klubb som jag har bra koll på. Det kommer bli tufft oavsett men jag hoppas kunna göra ett bra lopp och vara med och bjuda upp till motstånd.

Kolla gärna in min hemmaklubbs hemsida som är uppdaterad med lite mer info kring oss som kallas för elitaktiva, http://www.heleneholmsif.se/triathlon/elit/vara-elitaktiva/ ett riktigt härligt gäng :-)

Nu tillönskas en trevlig träningsrik helg i solen!

//Fredrik


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering