Reflektion kring min aktuella fysiska status

Jag tänkte ge mig på att reflektera kort kring min fysiska status i de olika disciplinerna. Mest eller egentligen enbart för min egen skull. Alltid skönt att ha något konkret att falla tillbaka på när man blir frustrerad längre fram, för det blir jag lätt.

Allmänt
under februari och mars har jag fått vara frisk och har därigenom kunnat öka träningsmängden till att ligga mellan 7 och 10 timmar i veckan. Senaste veckorna känner jag att jag återhämtar mig bättre och tål belastningen bättre. Överlag en mycket bra känsla kring den fysiska statusen och träningsbelastningen.

Löpning
Är den disciplin som jag känner att jag ligger längst fram i relation till förväntad målbild. Upplever att jag förbättrat min teknik och därigenom även höjt min lägsta nivå. Framöver ligger mer fokus på fart. Både i form av snabbhet men även att hålla fart över längre distanser. Jag har ganska mycket kvar innan jag slår i taket vilket känns bra. Ska även jobba mer på att löpa med cykeltrötta ben och att hålla energinivån under löpningen.

Simning
Här lyckades jag nå en liten formtopp rent fartmässigt i början av december. Men efter många små sjukdomsperioder och en viss modifiering av min teknik har jag under perioden därefter till nu byggt mycket grund och först nu har jag hittat en träningsmodell som jag tror kommer lyfta mig rent prestationsmässigt också. Inför säsongen var ambitionen att komma ner på 6.40 över 400 meter i bassäng. 6.51 gjorde jag i början av december, men om jag får vara frisk till nästa test kommer jag troligen gå ner under 6.40 redan då. Så utifrån det resonemanget är jag lite kluven att det inte hänt mer sen i december. Samtidigt i augusti hade jag aldrig simmat längre än 300 meter i sträck utan hjälp av våtdräkt eller dolme. Så utifrån det perspektivet har jag tagit ganska stora steg.

Cykling
Som det kändes i lördags så är jag mer än glad att HIM är det längsta jag ger mig in i under 2014 och att jag får en rejäl vintersäsong till med trainer att bygga upp mina cykelben till nästa års IM. Min ambition är att kunna tugga asfalt mellan 35-40 km/h oavsett distans, låt oss konstatera att jag har en rejäl bit kvar. Men jag har gett mig fan på att nå dit.

Styrka
Har fått in en kontinuitet att köra bål och armhävningar minst en timme per vecka. Det som är svårt att få in är benen, men det ska nog hinnas med. Hos naprapaten får jag kvitto på att jag är bättre genomtränad i köttet än tidigare då det blir mindre stela muskler för var gång, så keep it up!

Tack för idag.

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering