Valhallabadet Göteborg

I Malmö har vi några olika simhallar, ganska sunkiga och svårtillgängliga om man vill simma frisim utan att trängas alltförmycket. 

Därför brukar jag passa på att simma på Valhallabadet i Göteborg när jag är på besök där. Idag var jag det!

Anläggningen är möjligen lite gammal men jämfört med de anläggningar vi har i Malmö tycker jag den är både fräsch och storslagen. En 25 meters hopptornsbassäng, två barnbassänger och en rejäl 50 meters bassäng. 

På 50 metersbassängen var uppdelningen 3 sammanhängande banor för vanligt bröstsim, 3 uppdelade frisimsbanor. Sen fanns 3-4 banor till som idag var abonnerade av Nordic Outside-mässan för dykning och kajak prova på.

Jag blev så upprymd att jag bestämde mig för att köra ett långpass, 3000 meter fritt utan hjälpmedel i a2 tempo fick det bli. Och det gick fint, mentalt lite segt den andra km men kroppen kändes bra. Jag har nog aldrig simmat längre än 800 m tidigare i streck utan hjälpmedel, skönt att känna att längden inte är en begränsande faktor. Under den timmen jag simmade blev jag stött på foten en enda gång. Trots att vi var 7-8 stycken på banan. Hade det vart på kockums trånga 25 m bana med bröstsimmare & flöten utan självinsikt hade jag sannolikt blivit både söndersparkad och ruskigt irriterad ett otal gånger. Längtar till Hylliebadet blir klart och öppnar dörrarna.

Nu ska hela familjen på Universeum - barn på nytt och dagens höjdare!

//Krazze

Kommentarer

  1. Ja, visst är Valhalla grymt?! Och att de har 10 banor istället för 8 är inte fel. Har bara varit där några enstaka gånger, men det är ett grymt bad!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering