Månadssummering -Juli


Nedlagd tid på träning i Juli månad blev totalt 29 timmar. Bara 4 vilodagar i början på månaden anledningen är att jag har försökt köra några lugnare återhämtningspass i stället för att ha vilodagar.

Det har varit en väldigt ambivalent månad där jag inledningsvis inte riktigt visste vilken riktning jag skulle välja. Antingen satsning mot SM-milen och mycket löpträning, eller mer triathlonfokuserat inför Malmö Tri, i synnerhet cykel som jag är svag i, samtidigt som vi gick i väntans tider och inte visste när vårt andra barn skulle titta ut.
Detta medförde att jag i slutet på juni och början av juli körde ganska tufft med mycket kvalitet i form av cykel och bricklöpning eller cykel och löpintervaller. Jag blev då lite sliten, framför allt inom löpningen.
Sen tittade lille Gustav ut den 4:e juli och då kunde man andas ut.

Efter det blev det en halvt misslyckad SM-mil och därefter har allt fokus legat på Malmö Tri.

All träning går bättre för mig när jag styr upp den i form av ett program där det tydligt framgår vad jag ska göra från dag till dag.

Nu har jag fått med även den viktiga styrketräningen som ligger till grund för att kunna prestera inom sim, cykel och löpning. Samt fått bättre struktur på den grenspecifika träningen.

Som jag skrivit tidigare så har cyklingen gått framåt en hel del, jag är fortfarande bara en medioker medelmåtta men bättre än tidigare, och förhoppningsvis finns mer att ta av. Jag har också en avsaknad av längre pass än 60 km. Det är svårtxatt få till långpass med 2 barn, plus att jag tycker det är lite segt att köra längre.

Simningen blir bara bättre och bättre och det ska bli riktigt kul att se vad jag kan göra på kommande tävlingar. Fartuthålligheten är fortfarande inte så bra, men mycket bättre än tidigare. Jag har några pass till stt toppa formen på.

Löpningen har jag letat efter någon form av känsla då det känts som jag har tappat min teknik helt och hållet. Idag hittade jag tillbaka till något som kändes ok igen, hoppas jag kan få med mig lite till på tävlingen.

Nu väntar Malmö Triathlon Olympisk distans den 10/8 och därefter hemresa till Småland och tävla i Kalmar Mini Tri den 13/8. 
Därefter är jag 20/80 på att köra medeldistans i Halmstad i början av september, där 20 är att jag tävlar.

Höstens stora begivenhet är Malmö Halvmarathon i början av oktober där jag vill sätta en bra tid, sub 1:23:00. 
Jag går nu och funderar över om jag ska göra en helhjärtad löpsatsning tills dess eller om jag ska fortsätta triathlonträna och hålla fokus på alla tre discipliner. 

Nu skiftar det lite från dag till dag, för närvarande lutar det åt att jag kör triathlonträning men med lite tydligare fokus på löpningen. 
Jag vill bli bra i triathlon främst och då är det cykel och simning jag behöver mest. Och en rejäl uppbyggnad av cykelben behövs i höst och vinter. Samtidigt är löpning jäkligt kul.

På tal om det så klurar jag också över om jag ska införskaffa en racer eller cyklocross nu. Jag behöver en cykel till då det är slitigt att bara köra tempo, samt att det är lättare att köra racer/cross på trainern. 
Fördelen med cross är att säsongen ute blir längre, nackdelen är att den inte är lika snabb som en racer, om man ex vill köra cykeltävling eller träna med klubbkompisarna under sommaren.

Just nu lutar det åt en begagnad racer och sen när vi köper hus så blir det en cyclocross istället för extrabil.

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering