Racereport - Malmö Triathlon Olympisk Distans

Efter en riktigt god natts sömn ringde kl. 06.00 och det var dags att stiga upp till årets stora tävlingshappening hittills - Malmö Triathlon Olympisk distans.

Senaste veckornas träning har fokuserats mot den här tävlingen och det var med viss tillförsikt om än väldigt avslappnad känsla som jag tog väskan på ryggen och cyklade ner mot Västra Hamnen området. Idag var jag ute i mycket god tid och hann med flera toabesök och en bra uppvärmning.

Eftersom vi var ca 300 herrar som startade i Olympisk så var vi uppdelade i två heat, jag startade i heat 1 tillsammans med många andra från min klubb, Heleneholm Tri Team. Mina ambitioner inför tävlingen har jag skrivit om i tidigare inlägg.

De yttre förutsättningarna var mycket bra. Vid tävlingens början var det i princip vindstilla och strax under 20 grader i luften och ca 21 grader i vattnet, vilket innebar våtdräktssim. Strax efter start började det blåsa en sydlig vind som efterhand blev ganska stark och framför allt påverkade cyklingen.

Starten var i vattnet vid ett långt rep, tävlingsledningen uppmanade snabba simmare att lägga sig framför repet och de som var lite mer osäkra bakom repet. Detta var mycket positivt och gjorde att det inte blev så stökigt i starten. Simningen är 1 500 meter men i verkligheten något längre ca 1 700 meter uppskattar jag den till. Det är dock lika för alla. Jag hoppades att kunna göra en simning på ca 28 minuter. Taktiken var att komma in i min rytm och hålla mig lugn. Det lyckades väldigt bra. Jag startade framför repet och kom iväg fint och behövde inte brottas alltför mycket.
Efter första bojen fick jag i princip fritt vatten och sen hade jag en riktigt bra resa och kände mig stark i vattnet. Efter ett knappt varv var mina glasögon dock så immiga att jag inte längre såg bojarna. Jag klurade länge på hur jag skulle göra. Jag beslutade mig att rulla över på rygg och bara köra benspark, samtidigt som jag lyfte glasen och torkade bort imman med fingrarna. Det hela gick riktigt smidigt och snabbt och nu såg jag bojarna igen :-)
På andra varvet började jag knappa in placering efter placering och min simning har aldrig känts bättre. Jag körde utan klocka på simningen, så jag visste inte hur fort det gått. Det visade sig att den blev 26:53 vilket jag är riktigt nöjd med, runt 20 - 25:e simtid totalt.

Växlingsområdet var ganska stort då det var många triathleter i farten idag. T1 förlöpte dock smidigt utan problem och gick på 1:52 vilket var i linje med de övriga toppnamnen. Det var ett klart lyft att köpa riktiga tri-cykelskor. Nu får jag bara lära mig att hoppa upp på cykeln också :-)

Cyklingen gick på en 3 varvsbana, totalt visade min mätare på 41 km. Många ganska knixiga partier med kullersten och 180 graders svängar, men även några längre raksträckor där det är fri fart. Till cyklingen hade den sydliga vinden gjort sig påmind ganska rejält och låg ganska mycket "sida-mot" på de flesta raksträckorna - i alla fall kändes det så :-)
Jag hade inför som ambition att göra 3 x 22 min varv men klarade inte leva upp till det utan cyklingen gick på 1:10:13, en sämre tid än förra året (1:08:40), trots det kändes det hyggligt hela vägen och jag gick på hög cardens och kände mig stark. Lite märkligt och en viss besvikelse, men jag tror vinden påverkade ganska mycket. Hur som haver så ska jag bli en bättre och snabbare cyklist till nästa år och då ska det cyklas ner mot 1:05!!!
Dagens glädjeämne var dock vid Ribersborgsrondellen där hela familjen hade letat sig ner och hejade ivrigt på, den glädje och energi som man får av det är helt fantastisk!

Växlingen ut till T2 gick också galant, 1:29, och på mina båda växlingar tappade jag inget nämnvärt på folket framför vilket jag är mycket nöjd med.

Under cyklingen hade jag sugit i mig en gel per varv så jag hade en bra energinivå ut på löpningen. Löpningen mätte totalt 10 km och gick på en 4 varvsbana. Jag plockade 3-4 placeringar redan första 2 kilometerna och höll sen ett bra tempo. Jag tog på en klocka vid växlingen till löpning så jag hade lite koll på tiden. Ut på varv 2, 3, och 4 så var det lite svårare att hålla koll på de som låg framför. Jag försökte löpa mitt lopp helt och hållet och vara lätt i steget med en god hållning. Överlag kände jag mig stark under löpningen vilket också sluttiden 38:26 visar på.
Jag måste säga att jag gillade löpbanan och man fick en lång spurt-raka att trycka till på och in under målskynket mål i min skönaste målgång hittills.

Totalt blev det en 18:e plats i herrklassen med sluttiden 2:18:51 - jag är väldigt nöjd med min insats i år. Det var en förbättring av föregående års tid med ca 6 minuter, trots en långsammare cykling. Till nästa år satsar jag mot att gå under 2:15:00 vilket känns fullt realistiskt med bättre cykelben.

En annan sak som är härlig är alla funktionärer längs banan, både klubbkompisar och övriga som hejar på ivrigt, det ger verkligen extra värme och energi och gör hela tävlingen till en fantastisk upplevelse!

En grym dag, följdes upp med en pizza och en Cola, det var jag väl värd idag!

Nu laddar jag batterierna för Kalmar Mini Tri på onsdag - sen ska jag stå vid sidan och heja på mina kompisar på lördag, det ser jag väldigt mycket fram emot!

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering