Tävlingssäsongen går mot sitt slut

Triathlonsäsongen börjar gå mot sitt slut, lika snabbt som sommaren kom försvann den och nu har det varit riktigt höstväder i Malmö under en vecka.

Totalt har det bara blivit fyra triathlontävlingar för mig i år. Ganska få men väldigt lärorika. Det finns fortfarande hopp om att köra en tävling till i år - sprint i Karlshamn (Asarum) den 6 september. Det är en full sprint med 750 m simning, 20 km cykel och 5 km löpning. Jag har absolut ingen koll på om banan är snabb eller kuperad, men jag vet att simningen är i en insjö så den borde vara ganska snabb.

Alternativet var en sprint eller medeldistans i Halmstad. Jag tycker jag är för dåligt tränad uthållighetsmässigt för att ge mig på en medeldistans. Och simningen på sprinten i Halmstad är 400 m medströms i Nissan, det tar kanske 4-5 minuter, vilket känns meningslöst.

Jag har börjat simma i simhall nu. Det tog två pass innan huvudet vande sig men nu går det fint igen. Jag känner att jag haft en fin utveckling i sommar och tycker jag har en bättre teknik nu än innan utesäsongen började. Jag känner mig också starkare och mer uthållig i vattnet så jag hoppas kunna utvecklas en hel del under inomhussäsongen.

Jag känner mig också riktigt laddad för att bygga på riktigt bra cykelben till nästa säsong. Nu har jag skaffat trainer och en racer, idag har jag ställt upp ekipaget i källaren så nu ska bara huvudet ställas in på att cykla trainer. Känner mig väldigt peppad för att få en ordentlig  uppbyggnad och det borde göra mig riktigt gott.

Löpningen är åter bra så där handlar det om att förfina tekniken och öka farten.

Nästa säsong kommer jag uteslutande att tävla över sprint och olympisk distans. Jag hoppas kunna höja mig ytterligare i alla discipliner till nästa säsong vilket skall kunna innebära några riktigt bra tävlingar. Jag har lärt mig en hel del under årets säsong som jag borde kunna ha nytta av till nästa år. Sen blir det en ny situation med två barn nu och möjligheten till långa träningspass är mindre. Så det blir pass på 1-2 timmar på sin höjd och mer fokus på kvalitet. 

Kommande år kommer fokus ligga på snabbhet, därefter är tanken att växla upp till medeldistans och på längre sikt är den fulla distansen målet. För det är dit jag vill på sikt, men jag vill kunna prestera något när jag väl är där, så detta upplägg blir perfekt.

Har inte satt något tydligt tränings och tävlings upplägg för hösten ännu utan prövar mig lite fram några veckor till. Det sägs att man ska vila eller köra alternativ träning några veckor nu under hösten, men jag är så jäkla taggad på detta nu att det blir svårt. Kanske kan fokusera lite mer på styrka alternativt skaffa ett gymkort.

Lyckades knipa min först pallplats igår, IForm loppet 5 km i Malmö. Mycket vind och ingen bra tid, 18:39, siktade under 18:00 men blev trött efter 3 km, första gången som herrar fick vara med i detta trevliga lopp vilket syntes i den ganska tunna startlistan på herrsidan. Vinnaren var 1:50 före mig i mål och trean lika långt efter mig. Trevligt lopp i vilket fall och fina priser, 1000 kr på Newline och 10 paket rågfras.


På fredag ska jag springa 2x5 km på DHL staffetten i Danmark för min arbetsgivare, det ser jag fram emot nu. Och imorgon är även semestern slut, skall bli kul att börja jobba igen efter 7 veckor semester och föräldraledighet.

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering