Månadssummering oktober

Tiden fortsätter att rusa iväg - ännu en månad läggs till historiken. Oktober gav 8 vilodagar och 27 timmars träning fördelat enligt nedan:


Månaden startsde med att jag kände mig både mentalt och fysiskt sliten. Första fem dagarna spenderandes passande nog med semester i södra Frankrike med kompisgänget. Det blev till viss del fysisk vila, däremot hade mer sömn önskats. Så den mentala tröttheten höll i sig en bit in i månaden. 

Ändå fick jag ett riktigt härligt ow pass i Antibes som satte prägel på månaden.

Väl hemma blev det sen två veckor med ganska mycket träning dock med låg intensitet. Mina vader var spända och ömma när jag sprang fort så jag fokuserade mest på att simma och cykla. Det har gett resultat i simningen och på lördag ska vi se hur myckrt då vi har simtest på 400 meter med Heleneholm.

För att få bukt med den mentala tröttheten som jag tror beror på hög intensitet på jobbet så testade jag att spela innebandy. Sporten som jag ägnat 16 år åt och som jag till slut tyckte var sjukt tråkigt. Men nu var det ett nytt lag med goa killar och en härlig energiboost. Det var även skönt att köra sig helt slut, vilket blir fallet om man kör en idrott som ligger konstant över mjölksyratröskeln efter att jag numera huvudsakligen tränar under mjölksyratröskeln. 

Det var skönt och gav en hysterisk träningsvärk vilket medförde tre vilodagar och ett piggt och glatt huvud igen :-)

Senaste veckan har jag börjat cykla och springa igen och vaderna kändes fina!

Igår toppade jag med en timmes hockeymatch med Malmö Redhawks sponsornätverk - sanslöst kul och riktigt jobbigt.


Imorgon är det galafest med Heleneholms Tri Team och på söndag är det 400 meterstest. Förra året hade jag pers på 6:55 utan våtdräkt, målsättningen var 6:40. Återstår att se om jag kan nå den tiden i år. Jag har ganska stora förhoppningar då jag känner att jag utvecklats i år i bassängen.

På måndag eller tisdag ska jag köra ett löptest för att få en referenstid. Det blir 4,2 km nere på Limhamnsfältet. Det kommer inte bli något pers redan nu, men det är bra att se vart man ligger och sen är jag nog en människotyp som måste ha ett mål att sträva mot och mäta mig mot för att motiveras. Så det blir en viss kontinuitet i dessa testen var 4:e till 6:e vecka.

Eftersom jag inte har wattmätare på trainern har jag inte klurat ut något bra test för cyklingen, men jag har en ide jag ska testa. Om jag kör 20 minuter med samma motstånd och mäter snittpuls och snittfart så får jag relevanta jämförelsetal. Jag ska testa i alla fall.

Trevlig allhelgonahelg!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering