Varken hackat eller malet

Nu har hösten lagt sig som en våt filt över Malmö. Det har i princip regnat konstant i en vecka nu. Tur man har familjen hemma hos sig så det finns en oas för energipåfyllnad.

Träningen rullar på, dock känns det ostrukturerat och lite oinspirerat till och från. Efter Frankrikesemestern har jag kommit igång bra men samtidigt så är det ingen tävling eller något annat som jag går och suktar efter. Det leder till att det blir ok träningspass men som helhet lite strukturlöst.

Jag har nog för första gången haft en liten mental energisvacka nu under senare delen av september till någon vecka in i oktober. Största orsaken som jag ser det är att det varit mycket på jobbet vilket tagit mycket mental energi. Sen har jag också haft problem med mina vader som har blivit stela så snart jag kört lite snabbare löptempo. Egentligen känns hela kroppen ganska sliten av kvalitetsträning varför det mest blivit lugnare löpning. Även cyklingen blev lite to much, sufferfest passen är ganska intensiva och när jag körde 3-4 stycken i veckan under några veckor så blev det nog lite väl bra.

Fokus nu ligger på att få till en bättre simning. Därför så försöker jag lägga 3-4 pass med simning i veckan. Det känns ändå som det börjar ge resultat och jag känner mig bättre i vattnet. Farten är också högre även om jag inte gjort något riktigt test ännu. Dock körde vi 4x50 max förra söndagen och då låg jag strax under 40 sekunder på allihopa, det har jag inte gjort tidigare.

Sen har jag försökt cykla två pass på trainern vilket har funkat bra. Jag har insett att man inte riktigt behöver öka motståndet så pass mycket att man går in i väggen varje pass, utan att det är bättre att köra en successiv ökning och även trampa med lite mindre motstånd ibland.

Löpningen har varit relativt begränsad och huvudsakligen bestått av 10 km pass i lugn fart. Kommer nog försöka lägga en del löpning efter cykelpassen fortsatt i lågt tempo för att bygga upp en grund igen innan jag börjar köra kvalitet. Nästa söndag är det Yddingeloppet ute i Torup, men jag kommer inte ha några höga ambitioner utan ser det mest som träning.

Tyvärr nu när jag tittade bakåt såg jag att jag återigen slarvat med styrketräningen de senaste veckorna. Skärpning måste ske!

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering