Bra vecka!

Den här veckan har varit bra på alla sätt och vis. Jag är frisk, barnen är friska, sambon är frisk, vi har fått sova hyfsat om nätterna - och jag har fått till 11,5 timmars träning den här veckan. 

Perioden efter influensan har varit seg. Jag har tappat flåset ordentligt, därskilt under högre ansträngning, men på torsdagens löppass kändes det hyggligt igen. Och på dagens simpass kändes som om jag nästan var tillbaka. Jag trodde vi skulle kört 400 meters test idag, men det var inte förrän nästa helg. Tacksam över detta då formen inte är tillbaka fullt ut ännu. Däremot nästa helg borde jag kunna simma lite fortare igen.

Simningen med klubben är riktigt kul. Vi är 5-6 killar som är hyggligt jämna, men där jag för närvarande är längst bak. Fördelen för mig är att jag får sparring att förbättras varje pass. Det är enorm skillnad att ha någon vid sin sida för att pressa sig och hålla fokus. Hoppas det håller i sig nu och övergången till öppet vatten går fint. Då kommer jag simma riktigt bra i år.

Igår cyklade jag ute för andra gången i år. Det blev en tur på 71 km, 2 h 30 min, i den starka nordostliga vinden. Med racer i motvind är jag jäkligt klen. Jag tror att det är en kombo av klena cykelben och dåligt pannben. Jag lyckas knappt pressa upp min puls heller i motvindspartierna utan det känns som allt står stilla och är hopplöst. Uppförsbackar gillar jag, även om vi inte har så många i Malmö, men det känns rättvist. Uppförsbacken är konstant och det man trycker ur sig får man full effekt av tillbaka. 
Motvind däremot blir mer jävlig ju mer man trycker. Så jag antar att jag har några rundor kvar att i min ensamhet lära mig att älska motvinden.
När jag löper kan jag fokusera på god teknik i motvind, men under cykling tappar jag allt.


Tog mig upp till en av Malmös högsta punkter i lördags. Och fick njuta av den här utsikten över Öresund.


Sen gick turen via Klagshamn till Östra Grevie. Vägen mellan Vellinge och Östra Grevie är mitt favoritavsnitt att cykla just nu. Ganska kuperad sträcka med en större stigning som dessutom bjöd på vind i ansiktet i går.


Hade lite för lite energi med mig på turen, så det var en hyggligt trött kille som kom hem. Tur att sambo och svärmor hade fixat kroppkakor till mig!

Idag blev det en timmes fartlek med cykeln i backarna nere vid brofästet. Riktigt kul ställe att cykla på.

Veckan som kommer blir den sista träningsveckan i basprogrammet. Sen blir det färre timmar och högre intensitet framöver. Det känns skönt att förhoppningsvis börja förflytta sig framåt. Hoppas att grundträningen har gett resultat nu.

När det gäller kosten har jag nu ställt om helt med hembakat bröd och egen blandad musli. Och i helgen gjorde jag eget godis som smakade helt ok. Lite hipstervarning på den, men jag bjuder på det.
Jag har svårt för quinoa och kall fisk, men råris och någon form av gryta gillar jag skarpt! Avokado och spenat slinker också ner och jag känner mig lyckligare, är piggare och mår bättre än innan. Samtidigt har ljuset kommit ute och våren är på väg, så jag avvaktar lite till innan jag ropar hej.

Kör hårt i veckan!

//Fredrik




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering