Ner i skiten och upp igen..

Veckan som gått har uppriktigt sagt sugit fetare än fetast. Lyckades, förutom träningsvärk av kuperad löpning, även få med mig ett influensavirus hem från Mölnlycke. 

Så på måndags morgonen när jag satt och käkade frukost kände jag att huvudet inte kickade igång som det brukar. Sen blev det sängliggande med feber måndag, tisdag. På onsdagen kände jag mig bättre och på kvällen var jag riktigt pigg, men på torsdagsmorgonen var skiten tillbaka och febern kom igen under dagen. Fredagen tillbringades i ett vakum av täppta näsborrar och ömma ögon. På lördagen kände jag mig bättre om än lite snorig. 
Då hade dottern fått del av viruset i magen, vilket hade startat redan på fredagen och höll i sig halva lördagen. Och idag när hon var pigg igen har sonen fått sin del av kakan. 
Det är lätt att känna sig uppgiven när skiten drar över en, det bara loopar om och om igen och känns som en evighet. Januari till mars som småbarnsförälder har sina sidor. Jag var aldrig sjuk innan vi fick barn, men man är inte mer än människa. Och som väl är så glöms dessa jävliga veckor bort ganska snabbt av allt positivt man får av sina små glädjespridare. 

Nog om detta, nu får jag börja blicka lite framåt igen. Under veckan har jag anmält mig till Katharina "Dragonmother" M I:s löpgrupp med start 26:e mars. 
Den kommer komma riktigt fint i min uppladdning inför sommaren. Det blir löpträning i grupp och med feedback från Katharina. Jag gick löpkurs för henne för två år sedan och fick riktigt bra utväxling på det. Nu känner jag att jag har kropp nog att ta det till en nivå till. Jag har stort förtroende för Katharinas kunskap om både fysik och teknik, samt att hon ser både helhet och detaljer, som varken jag själv eller kompisar kan se.

Som ett led i att snäppa upp löpningen ytterligare kommer jag inom kort lägga om min veckoplanering så att den utesluter ett av simpassen till förmån för ett löppass. Såvida vi inte får en friskvårdstimme av jobbet, vilket rykten går kring, för då kam jag både ha kakan och äta den :-)

Sen har jag fr o m igår snäppat upp min kosthållning ett pinnhål till. Jag har hållt en hög nivå innan men tar nu bort korv och pasta till förmån för mindre gluten och mer nyttiga fetter. Skall bli intressant att se om det hjälper till att hålla mig friskare. 

Sista delen är att jag verkligen har insett hur viktig sömnen är för att få vara frisk. Hela den hör sjukdomsperioden tog sin start med sonens tandsprickningar. Två veckors dålig sömn funkade, sen pallade inte immunförsvaret att hålla emot längre. Vill man något med sin träning är det bars att ruta in livet i så mycket tydliga rutiner som möjligt. Så kan man tycka vad man vill om att det är trist och mossigt. Men hellre frisk, glad och välmående och lite inrutad än sjuk och impulsiv.

Sist men inte minst är jag även anmäld till HTT kickoffen som går av stapeln på lördag. En kickoff helt i min smak med både sim och löppass, samt inspirerande föreläsning:


Nu har jag på grund av sjukdomsvila tappat ganska mycket av min basträning. Jag kommer därför att köra denna vecka som en "kom igång vecka" för att kroppen skall hitta tillbaka in i träningen igen. Följt av två tyngre veckor innan jag avslutar basperioden med en återhämtningsvecka.

Så en viss förskjutning i mitt träningsupplägg men det blir säkert bra ändå i slutändan.

Nu håller jag alla mina tummar för bra sömn och inga fler sjukdomar!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering