Summering Bas 3

Nu är det slut med bas-perioden. Den sista delen tog lite längre tid än beräknat på grund av sjukdomar, men det hör väl februari/mars till med lite influensa och förkylningar. 

Totalt fick jag ihop 40 timmar under den här perioden och det fördelades enligt nedan:
Simning 34 %
Löpning 21 %
Cykel 44 %
Styrka 12 %

Tydligt fokus på cykel och simning samt bygga en stark kropp vilket syns i sammanställningen. Basperioden på totalt tolv träningsveckor har medfört mycket lågintensiv träning, teknikfokus och styrka och till viss del rörlighet.

Kommande period kallas för "build" och är totalt 2 x 4 veckor. Syftet är fortfarande ganska många timmar per vecka, 9,5 - 10 timmar, men med en högre intensitet än tidigare. Det kommer bli tufft men kul. Jag förväntar mig ganska tydliga kliv i min utveckling kommande åtta veckor. Risken är att jag är för peppad och går på för hårt men jag får vila under återhämtningsveckorna. 

Fokus i respektive gren kommer se ut ungefär så här:
Simning - kommer köra betydligt tyngre serier med mycket paddel och uthållighet i högre fart. 
Cykel - kombination av plågsamma trainerpass med utepass både distans och intervall. Framför allt måste jag bli bättre på att plåga mig själv i cyklingen. Våga trycka på tills ben och lungor skriker.
Löpning - blir mycket intervaller och tröskelpass. Kommer lägga de lugna distanspassen efter cyklingen. Viktigt att även jobba med löpteknik och löpstyrka, samt foamroller och stretching för att inte dra på något skit.
Styrka - fokus på core och rörlighet. Fick några intressanta övningar av naprapaten senast.

Första tävlingen för mig blir klippan duathlon den 25:e april. Då måste jag vara inkörd på tempocykeln också, så den får åka in på service inom snar framtid.

Över påsken åker vi till småland. Blir fokus på löpning då jag inte tar med någon cykel hem. Nybro bjuder på fina förutsättningar i Svartbäcksmåla med kuperade terrängspår. Ska nog kunna springa mig trött. Kommer även köra något simpass i Nybro.


Halvvägs in i ISLAGIAT förra helgen.

Färdig!!!

//Krazze




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering