Inför Varberg Triathlon

Midsommarhelgen närmar sig med stormsteg medan vädret ute mest påminner om en seg novemberhistoria. Efter mina två tävlingar för två veckor sedan tycker jag att jag har kunnat träna på bra. Framför allt cykel och löpning har jag fått till bra, simningen har tyvärr mest blivit i bassäng pga vädret. Jag kunde köra ett OW pass med klubben i söndags på Sibbarp. Det gick ganska höga vågor och var svårsimmat men det var ett bra pass. Hoppas kunna få till fler pass under kommande vecka.

OW pass med Heleneholms Tri Team på Sibbarp i söndags, vattentemperatur 16 grader, varmt och skönt men vågigt.

Idag körde vi sista passet med Katarinas löpgrupp. Jag fick göra något jag inte gjort sedan högstadiet, maxa ett 1 000 meterslopp med hyfsat fräscha ben. Jag är ju mer av en seg löpare så snabba farter är jag inte riktigt byggd för men det blev ett prydligt pers i vilket fall med 3:13. Sen körde vi 3 x 1 km efter detta där vi skulle hålla 5 km fart. Det passar mig bättre och jag lyckades t.o.m. gå progressivt, 3:41, 3:39, 3:34. Jag tror jag hade kunnat gå ännu snabbare om vi kört fler så formen känns bra.

Det blir en balansgång nu när jag tävlar men samtidigt vill bygga upp mig. Försöker köra hårt i början av veckorna men ändå vara hyggligt fräsch på tävling. Hittills har det funkat bra. Jag kommer inte toppa mig förrän till Malmö och Kalmar sprint i augusti.

Efter morgondagens midsommarfirande kommer vi ta bilen upp till svågern med familj i Mölnlycke och ha lite trevligt. Därefter åker jag vidare med min familj ner till Varberg på söndagen för att köra Varberg triathlon. För min del blir det en full sprint d v s 750 meter simning, 20 km cykel och 5 km löpning. Nu verkar det enligt kartorna på deras hemsida vara lite för kort cykel och löpning, men det ska bli kul att testa en full sprint, jag har aldrig gjort det tidigare.

Simningen verkar ligga inom några vågbrytare, men jag räknar med att den blir tuff med vågor och strömmar. Sen är det en längre löpning, 400 meter, in i T1. Cyklingen är en fryravarvsslinga som sägs vara kuperad. Jag upplever att jag, relativt många som jag möter, är stark uppför men feg utför, så det är varken bra eller dåligt. Däremot är jag, relativt sett, bra på löpningen efter cykling så ur den aspekten borde det vara bra med lite tuffare cykling.
Det är också kul att startlistan börjat fyllas på. I början var det endast 89 anmälda men idag är det 129 stycken som kommer köra. Alla kommer inte köra fullsprinten utan det finns även en motionssprint med 400 meter simning.
I startlistan är det endast två namn jag känner igen, Martin Flinta och Richard Carlsson. De är två tuffa pojkar som jag inte kan tampas med. Det övriga startfältet har jag ingen koll på alls. Jag är anmäld i AG 35-39, och vi är i nuläget 8 st i den klassen. Jag får sikta på att placera mig topp tre i min AG, men eftersom jag inte kan motståndet så kommer jag inte kunna följa den ambitionen under racet så det blir full fart som gäller. All in - all out!

Jag kommer köra med mina gamla hjul både nu i Varberg och även nästa helg i Halmstad. Anledningen är att jag dels inte vill testa nytt nu när jag är trygg med min nuvarande utrustning och dels är det lite krångligt, för mig, att byta bromsklossar och kassett.
Jag gick faktiskt och köpte en ny kassett till det nya hjulparet, tyvärr har jag så lågt intresse för prylar kring cykeln att jag tog för givet att jag hade en elva. Verkligheten var dock en annan när jag testade hjulet och tyckte det rasslade lite väl mycket, det visade sig mycket riktigt att det sitter en tia på mina gamla hjul. Så det blir till att ta en tur till Mussette igen, men det får vänta till efter Halmstad.

Glad midsommar!

//Freddan

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering