Race Report Halmstad Triathlon Sprint

I lördags så var det dags för den fjärde tävlingen i juni månad för min del. Det var en full sprint i Halmstad där distanserna var:

  • 750 m simning 
  • 21 km cykel 
  • 5,25 km löpning

Fick en fin handduk och en medalj för besväret.

Jag ställde upp i sprint tävlingsklass där det totalt var 15 startande herrar. Min sluttid blev 1:07:18 och jag slutade på bronsplatsen vilket är kul och jag är nöjd med, men framför allt är jag nöjd med min insats i tävlingen, men vi tar det från början.

Helgen till ära tog vi en minisemester med familjen och checkade in på Hagöns camping i fredags eftermiddag. Efter att ha hämtat startnummer på fredagkvällen så cyklade jag in till starten i god tid på lördag morgon. Efter att ha rekat startområdet så löpte jag en runda för att orientera mig lite på banan och gick sen bort till simstarten som låg 750 meter uppströms. Mycket bra förberedelser och jag värmde även en stund i vattnet. Temperaturen i Nissan var ca 15 grader och vi hade 2-3 knop medströms med oss.
Ready to go - sista tävlingen med gamla hjulen.

När starten gick la jag mig bakom första ledet för att försöka få häng på några fötter. Vi var totalt 31 killar och tjejer som startade så det fanns gott om plats. Jag höll fötterna bra men fick lite problem med utandningen efter halva sträckan och tappade då fötterna framför men kunde ändå simma på ok in mot växling. Simningen tog totalt 10:36 vilket är en snittfart på 1:25 / 100 m, tiden är dopad av simningen medströms men känns ändå hygglig.

Kort löpning upp till T1, av med våtdräkt och ut på cykel tog totalt 1:27 och jag växlade ut som 4:a i herrklassen.

Cyklingen var först ca 1 km ut ur stan därefter en lång stigning under ca 1 km varav sista biten var på kullersten. Ett tag var jag lite orolig att jag kört fel då jag kände mig väldigt ensam. Men efter ett tag så såg jag några flaggvakter och jag vågade trycka på ordentligt igen. Nu var cyklingen ganska böljande med både upp och nedför under en längre sträcka, jag såg tre cyklister framför och började jobba mig ikapp. Det var 4:an i herrklassen och damernas två första som jag körde förbi efter ca 10 km. Sen såg jag inget mer utan det blev solokörning in i mål. Men jag tyckte jag tryckte på bra och cyklingen landade på 34:10, snittfart 37 km/h. Mycket nöjd med detta och kände att jag hade starka ben och vågade trycka på mer än tidigare.

T2 utan problem, här finns ett sparkapital då jag kört mina tävlingar med strumpor på löpningen, nu tog det 1:18, men utan dem så kan jag spara 10 sekunder till.

Löpningen gick först på östsidan av Nissan med en vändpunkt efter 750 meter och sen vidare på västsidan med en vändpunkt efter 3 km. Jag hade inte full koll på min placering ut på löpningen men på väg upp mot vändpunkten mötte jag två killar som låg ca 1-2 min före mig. Sen var det jag därefter, så jag försökte hålla en bra fart men insåg att det skulle bli svårt att jaga ikapp dem. Närmast bakom mig var damernas blivande vinnare, Elisabet Hökerberg som kom i  en ruggig fart. Jag kunde göra mitt eget lopp och hoppas att någon av de framför skulle tröttna. Men de gjorde de inte utan jag höll min tredjeplats in i mål och det var en härlig målgång där jag var nöjd både över placering men framför allt över att jag fick till ett bra lopp. Löpningen tog 19:46 ett snitt på 3:46 / km.

Överlag tycker jag att jag gör en bra tävling utifrån vart jag står nu. Killen som vann idag, David Broms, var fyra i Varberg. Där var han nästan 6 min före mig i mål och idag var han 3 min före, varav 50 sek var i T1 & T2. Jag snackade lite med honom efteråt och han verkade nöjd med sin insats.

Nu blir det hård, tung träning fram till slutet av juli då jag släpper upp för att toppa mig inför Malmö och Kalmar (sprint). Kommer även börja köra med de nya hjulen nu så jag hoppas att jag kan höja mig 10 - 20 procent i varje disciplin. Kan jag slipa lite detaljer i växlingarna också så kommer det att bli riktigt trevliga tävlingar i augusti.

Jag har tyvärr inga fler bilder att bjuda på men lägger ut om jag stöter på några. Måste också uttrycka en eloge till arrangörerna som gjorde det jättebra. Väldigt trevlig bana, bra vägvisning och säkerheten var väldigt bra. Sen var det bra service i målområde med dryck, energi och massage. Jag lovar att komma igen nästa år.

Till sist måste jag även nämna mina fantastiska klubbkompisar i Heleneholm. Julia tog VM silver AG 30-34 i Motala, Rasmus 5:a, Daniel 8:a i AG 30-34 och Christer 6:a 55-59. Simon fick tyvärr bryta efter tappad vevarm med något riktigt stort på gång.
I Halmstad vann även Sebastian medeldistansen på herrsidan och Anna vann på damsidan. Att se sina träningskompisar prestera så bra gör att man själv får inspiration att förbättra sig ytterligare. Faktum är ju att även dessa precis som jag har två ben och två armar, även om jag börjar funderar om Sebastian verkligen är mänsklig ;-)

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering