Racereport Sövde Triathlon Sprint

Lite olyckligt att två tävlingar i Skåne ligger på samma helg, men bara att gilla läget. I dag var det dags för Sövde som är en väldigt trevlig tävling. Löpningen går mestadels i skogen till skillnad från många andra tävlingar. De erbjuder både en tävling i sprint och i medeldistans. Jag hade i år valt sprinten. De stora pojkarna kör generellt sett medeldistansen så jag hade inte koll på motståndet fullt ut men visste att föregående års vinnare var med. Sen var det en hel del namn med klubbtillhörighet som jag ej hade koll på. Jag satte målet att landa på topp 5.

Idag var det soligt men väldigt blåsigt. Simningen går i en insjö men det var lite småvågigt och motström ut mot första bojen.
Jag tänkte ta det lite lugnare från start idag och öka successivt för att komma in i simningen på ett bättre sätt än igår.
Så när starten gick tog jag det lite lagom utan att tappa för mycket och låg en bit efter upp mot första bojen. När vi sedan svängde 90 grader så började jag ta in på de framför och jag gick även på hårdare. In mot land så låg vi ett tiotal simmare tillsammans. Blivande vinnaren låg ca en minut framför vid växling. Simningen gick på 7:30 men då var det ca 200 meter löpning in mot T1 så jag tippar att jag simmade de 400 meterna ner mot 6:30 vilket är ok så här års.

T1 gick väldigt smidigt och jag sprang ut som 3:a, fast jag visste inte det då utan trodde jag låg runt 10:e plats. Jag hade en kille långt framför mig på cyklingen men kom inte närmare honom. Efter ca 5 km blev jag omcyklad av två killar varav den ena stack iväg men den andra hade jag inom synhåll hela vägen. Cykelbanan är en två varvsbana som går som en kvadrat. Den är väldigt snäll då det endast är ett par stigningar, men vinden var rätt rejäl idag. Jag hade inte samma tryck i benen idag som igår så jag försökte hålla i så gott jag kunde. Hade jag vetat att jag låg topp 5 hade jag nog kunnat kräma ur mer men så blev det icke idag. Total tid var 35:14 på uppskattningsvis 20,2 km cykel och 400 meter löpning med cykel. In som 5:a till växling.

T2 gick återigen väldigt bra, klämde en gel på väg ut ur växlingen och löpbenen kändes fantastiskt bra. I år gick löpningen motsatt håll från föregående år och bansträckningen var lite annorlunda. Den branta backe som jag trodde skulle vara i slutet kom i början och den långa sugande backen som jag väntade på kom aldrig. Men banan var trevlig och det är ungefär 70 % terräng, och resterande är 50/50 mellan gräs och asfalt.

Jag hade en kille inom räckhåll och när vi hade avverkat första backen och kom ut på asfalten sa funktionärerna att jag var nära 3:an och 4:an. Först då förstod jag att jag var långt framme. Jag kunde gå förbi en kille direkt efter och låg då 4:a. Dessvärre hörde jag ganska snabbt någon som flåsade bakom men visste inte om det var han jag sprang om eller någon annan. Jag fokuserade framåt och sprang snart förbi nästa kille också och såg en till ett par hundra meter framför mig. Nu var resterande löpning i skogen.
Han som låg bakom mig gick förbi och jag kunde inte följa honom. Vid en vändpunkt med ca 1,5 km kvar såg jag en snabb kille bakom som snart kom ifatt och gick förbi. Däremot såg jag att det fanns en rygg längre fram som jag försökte komma ifatt. Planen var att ta honom i den långa backen som aldrig kom. Så helt plötsligt var det upplopp men då var det försent.

Spelar mindre roll att komma 4:a eller 5:a så jag är nöjd i alla fall. Pallen tappade jag på cyklingen. Jag borde cyklat ca 1 minut snabbare så hade jag fått min första pallplats inom triathlon. Skall bli kul att jobba vidare på detta framöver. Löpningen tog 20:35, och total tid blev 1:05:03, 28 sekunder upp till pallen :-)

Summering av helgen är att jag är ungefär där jag hoppats att vara. Simningen är bättre än föregående år och med mer OW träning kommer jag kunna simma bra i år. Ska försöka jobba på att variera fart under loppen. Ofta behöver man gå på lite från början, särskilt i sprint.

Cyklingen var positiv. Jag har en bra bit kvar till de bästa men jag är betydligt bättre än föregående år.

Löpningen var oväntat positiv. Den vadkramp jag fick för två veckor sedan var troligtvis det bästa som kunde hända mig. Sedan förr sommaren har jag haft problem med stela vader när jag sprungit snabbt. Nu var jag tvungen att jobba med dem, tåhävningar, stretching och massage. Jag har aldrig känt mig så spänstig och smidig som jag gör nu. Det är en fröjd att springa nu!




Foto: Johannes & Christine

//Krazze


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering