Racereport Trelleborg Triathlon

Årets första tävling blev i Trelleborg. Kroppen hade känts förvånansvärt bra på torsdagens löppass och även då jag körde lite korta cykelintervaller på fredagen. Ambitionen på förhand var att verkligen köra full fart från början till slut, jag hoppades att det skulle räcka till en topp 15 placering.

Jag åkte ner tillsammans med klubbkompisen Sebastian och vi cyklade ett varv på banan för att känna på den. Det hade regnat och var lite blött ute. Annars var det bra väder med sydvästlig vind och runt 16 grader och varierat sol/moln.

Starten gick i år ute i vattnet då det är väldigt långgrunt i Trelleborg. Jag tog position långt ut till vänster eftersom vågorna gick inåt. Det var kallt i vattnet runt 13-14 grader. Enligt min ambition försökte jag trycka på från start men fick ganska snabbt problem med andningen i det kalla vattnet, så efter 75-100 meter fick jag försöka lugna ner mig och hitta rytm och andning igen. Det gick inget vidare, kylan var jobbig och vågorna kom in från vänster. Jag hade inge problem med trängsel utan enbart med naturen. Jag lyckades dock hålla huvudet kallt och ta mig iland på 7:21, tiden bröts efter ca 100 meters löpning ur vattnet.

T1 gick smidigt och ut på cykeln var det full fart som gällde. Banan var en 3 km vändbana, totalt 6 vändningar, där ena hållet var lite vind sida med och svagt nedför medan andra hållet var motsatt. Fick bra svar från benen och kunde plocka placering efter placering. total tid över de 18 km inkl in och utspring blev 30:16 vilket är helt ok.

T2 gick jättebra och ut på löpningen låg jag runt 15:e plats. Benen svarade väldigt bra och jag kunde plocka 4 killar till men blev omsprungen av en kille. de 4,2 km gick på 15:25 vilket var över förväntan. I mål på 54:44 och en 12:e plats i tävlingen är jag mycket nöjd med.

Vi körde även klubbmästerskap och där blev det en 5:e plats. Klart lyft från föregående års 15:e plats.

Simningen var jag lite missnöjd över, men den var rättvis i år vilket var riktigt bra. Växlingar, cykel och löpning gick bra och jag känner att jag är där jag hoppats att vara. Framför allt ligger jag bättre till än föregående år.

Trelleborg gör bra arrangemang där allt runt omkring är proffsigt. Kommer definitivt köra nästa år. Sebastian som började med triathlon på egen hand förra året och gick med i vår klubb efter sommaren vann tävlingen smått överlägset. Stort grattis!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering