Blodomloppet 10 km, 37.44

Äntligen inleddes min tävlingsperiod och första loppet läggs till historiken. Ambitionen på förhand var att få ett bra kvalitativt träningspass som förhoppningsvis ska ta mig framåt mot toppformen.

Det blev lite halvstressigt efter dagishämtning och ombyte så halvvägs ut till Bulltofta fann jag att pulsbandet satt runt bröstet men min Garmin låg kvar hemma. Lika bra det kanske, nu fick jag använda huvudet och disponera loppet efter känsla.

Jag mötte upp Sebbe vid nummerlappsuthämtningen och efter lite snack körde vi en kort uppvärmning innan det begav sig till start. Där fann jag två klubbkompisar till, Janne och Ola. Alltid kul med folk man känner.

När starten gick tog jag det lite lugnt första 200-300 meterna. Det var ett större gäng som hängde på Sebbe, men han skulle hålla jämnt 3:18 tempo så där ville jag inte vara med.


Jag hamnade lite ensam men såg att Ola låg en bit fram tillsammans med två andra. Ola satsade på en sluttid kring 36.30 så jag tänkte att han kanske öppnar lite lugnt och sprang ikapp honom. Jag höll hans rygg första 3 km sen släppte jag iväg honom. I efterhand hade vi då låga 3:30 i snittfart på första 3 km vilket var lite för bra för mig den här dagen.

Därefter kom jag lite på mellanhand eftersom jag öppnat lite över min förmåga. Jag blev ikappsprungen av två killar, höll rygg så länge jag kunde och släppte. Sen kom någon till, och någon till, och proceduren upprepade sig.

Sista tre kilometerna försökte jag återigen krypa upp mot mjölksyranivå och farten ökade något. Sista kilometern blev en rolig kamp mot några väl kämpande killar, tyvärr fick jag ge mig mot ett par killar på slutet. Så är det när tävlingsvanan inte riktigt finns.


Utan att ha koll på tiden tog jag det lugnt sista hundra meterna då det är göteborgsvarvet på lördag. Det fanns inga positioner kvar att kriga om så jag tänkte att jag skulle ha nytta av de krafterna på lördag istället.

Ändå rätt så ansträngd vid målgång.

Tiden blev 37.44 och en 15:e plats. Det är bara 7 sekunder över mitt pers från 2014 på samma bana. Den är inte helt platt så jag tycker jag borde ha bättre miltider i kroppen, men det får bli till hösten.

Hade jag haft koll på tiden inbillar jag mig att jag hade kunnat kriga ner mot 37.30, men det får vi aldrig veta. Jag är ändå nöjd, jag fick ut vad jag ville av loppet och kroppen känns bra efteråt. 

Klubbkompisarna som jag nämnde skötte sig också utmärkt. Sebbe vann på 33.43, Ola kom 6:a på nya perset 36.28 och Janne gjorde finfina 39.52 efter att ha varit skadad länge och inte kunnat löpträna så mycket. Med såna atleter i sin omgivning blir man lätt hungrig på mera :-)

Nu laddas batterierna inför Göteborgsvarvet på lördag. Planen är att hålla jämn 3.55 fart så länge lampan lyser. 

Håll tummarna!

//Fredrik

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering