Växjö Triathlon Olympisk - Tävlingsberättelse

Efter att ha fått känna på lite tävlingstempo under föregående vecka med Blodomloppet och Göteborgsvarvet var det nu dags att få dra på sig triathlondräkten och få känna på lite riktig tävling. Förutsättningarna var följande. Efter Göteborgsvarvet på söndagskvällen fick jag ont i halsen. Jag inledde en stenhård kur med coldzyme på måndagen och vilade från träningen i måndags. Det gjorde att halsen släppte men förkylningen fanns kvar i kroppen. Denna gång valde jag ändå att träna lugnt och simmade på Hylliebadet i tisdags. Sen hade vi pass med klubben på onsdagen, växlingar och öppet vatten sim. Kroppen blev bättre efter detta men öppet vattensimningen var totalt värdelös från min sida.

Förra året hade jag en ganska fin utveckling i vattnet. De flesta tävlingarna kunde jag hålla 1.30 fart och jag kände att jag växte för varje pass. Nu i år så fanns inte den känslan kvar alls. För att få ordning på det så testade jag även att simma nere på Ribban i fredags, då gick lite vågor. Jag simmade tillsammans med Patrik från klubben. Känslan var om möjligt ännu sämre. Jag fick nästan panik i vågorna, och jag lovar att jag har simmat i större vågor än dessa.

Så det fanns lite utmaningar inför söndagens tävling. Ambitionen på förhand och varför tävlingen fanns med i planen var att få en bra genomkörare, få känna på tävlingsmomenten och få ett bra jäkla träningspass. Såsom veckan utvecklade sig hoppades jag även på att få till en lugn och fin simning där jag hittade en bra rytm. Förra året körde jag en 3-taktsandning, nu i år har jag börjat köra en 2-takt. Detta har lett till att jag är lite förvirrad och inte fullt ut trygg med någon andningsrytm.

Taktiken var att göra en lugn och stabil simning, där jag hittade en rytm, med långa armtag och en bra andning och navigering. Sen var planen att ge allt på cykel och löpdelen.

Det var ett stort startfält (ca 250) som placerade sig i Växjösjön för de 1 500 meterna simning. Banan gick i vänstervarv. Från början hade jag tänkt mig att starta långt ut till höger för att få fritt vatten och kunna hitta in i min simning. Nu var det väldigt mycket folk på den sidan så jag la mig istället längre till vänster. Det fanns en risk med detta i och med att det blev innervarv, samtidigt brukar det i alla tävlingar spricka upp så jag tog den risken.


Det blev trångt upp mot första bojen. Jag tog det lugnt, höll min rytm, undvek sparkar och slag och låg mellan några simmare. Jag hittade en bra rytm med en 2-taktsandning där jag andades på höger sida. Det funkade även bra med navigeringen och jag hade bra koll på banan och omgivningen. Jag testade att växla till att andas på vänster sida emellanåt men då kunde jag inte navigera så merparten blev åt höger. Det blev en lugn och behaglig resa med väldigt låg ansträngning. Men jag hade i alla fall hittat tillbaka lite mot föregående år. Tiden blev 27.11 (1.49 snittfart) vilket inte är bra, men då har jag som tur är något att jobba på. 

T1 växlingen gick smärtfritt, jag var lite yr i huvudet upp från vattnet vilket berodde på att jag andats så mycket på höger sida. Men det släppte när jag tog av våtdräkten och fick på hjälmen - tid 01.22.


Redo för att trycka watt...

Så ut på cyklingen där 40 km skulle avverkas i en ganska tuff bana. Första 5 km var av lite mer teknisk karaktär på cykelvägar och med rondeller där vi tog oss förbi campusområdet ut på Teleborgsvägen. Där körde vi två loopar innan vi återigen körde genom campusområdet och in i växlingen. 

Foto: Ebba Andersson

Känslan ut på cykeln var bra. Jag är ingen fartdemon på de tekniska partierna men väl ut på öppen väg kunde jag trycka på rätt bra. Jag plockade en del placeringar och det kändes bra. Pulsen som jag haft problem att få upp under cyklingen var uppe i 165 ganska tidigt och höll sig rätt länge över 160. Jag mattades något sista milen, blev lite trött i ryggen och baksida lår, vilket beror på att jag ändrat en del i sittställning och är lite ovan. Samt att jag inte kört några direkt hårda cykelpass ute. NP låg länge på 250 w, sen glömde jag stanna tiden när jag hoppade av så jag har ingen tillförlitlig siffra för snittwatt. Medelpulsen landade på 157 och jag är nöjd att jag kunde trycka den så pass högt. Snittfart blev 36.1 km/h, ingen fantastisk siffra så den glömmer vi. Cyklingen avverkad på 1.06.34 vilket är ungefär samma som jag körde på Malmö förra året.


T2 förflöt också bra, jag körde med strumpor då jag har fått ett fint skavsår på vänster häl. Tid 0.59.

Ut på löpningen kände jag att benen var trötta efter cyklingen, men framför allt blev värmen väldigt påtaglig. Fartkänslan är alltid svår när man växlar från cykling men jag höll strax under 4.00 tempo första 3 km. Det var jobbigt och jag var varm. Jag fick sen successivt sänka farten lite för att kunna hålla ihop. Det skulle inte bli en sub 40 mil utan här gällde det att hålla ihop löpningen och ta sig in i mål. 


Vändpunkten vid 5 km.

Jag kunde plocka en del placeringar även om det lilla extra inte fanns där, antagligen fanns Göteborgsvarvet fortfarande i benen. Löpningen avverkades på 41.29 vilket ger ett snitt runt 4.10 min/km. Det är ok om man ser till hur de andra löpte. Det fanns heller inte mer att ta av idag utan detta var vad som fanns. Pulsen var 165/172.


Och in i mål på 2.17.34, vad säger då detta? Jo, jag har en hel del att jobba på vad gäller simningen, där är jag längst ifrån just nu mot vad jag vill vara. Det duger inte att växla upp som nummer 60 om man har de ambitioner som jag har. Jag vet dock att jag kan mycket bättre och ansträngningen idag var väldigt låg, så när jag väl hittar rätt och kan lägga på fart så kommer det komma mer och mer. Det är tre veckor kvar till Uppsala så det finns lite tid att jobba med detta.

Cyklingen är ok. Jag behöver förbättra mig en hel del, men handen på hjärtat så har jag missat lite pass på cykeln senaste tiden, och jag har heller inte kört några direkt hårda pass ute på väldigt länge. Här finns mer att hämta, sen kan jag nog få det tufft på HIM sträckorna, men det är inte priotävlingar i år utan mer se och lära inför nästa år.

Löpningen var inte bra igår, värmen påverkade, den tuffa cyklingen och förmodligen Göteborgsvarvet helgen innan. Jag är ändå trygg med min löpform. Såsom upplägget ser ut kommande veckor kommer jag kunna gå framåt i fart och fartuthållighet, sen gäller det att hitta rätt pacing på loppen.

Är jag då nöjd med loppet? Ja, utifrån de ambitioner som jag hade då jag ställde upp i tävlingen. Det var ett riktigt bra och tufft träningspass och kroppen känns bra efteråt. Jag fick en del svar och vet vad jag ska jobba med framåt. 

Resultatmässigt, nej, jag kom in som 42:a bland alla herrar och 6:a i min åldersklass (av 17 startande). Men det var inte i den här tävlingen jag skulle prestera.

Nu blir det tre veckors bra träning inför Uppsala, samt en tävling i Trelleborg triathlon sprint på nationaldagen. Ambitionen med den tävlingen är att få en till bra genomkörare i högre fart och min förhoppning är att slå mina egna tider på alla discipliner (simning, cykling, löpning, växling) som jag gjorde föregående år. 

Tack för att ni tog er tid!

//Kebaben



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering