Göteborgsvarvet 21,1 km - 1.24.24 och nästa generation

Göteborgsvarvet är ett av få löplopp som är kul att springa. Staden Göteborg, alla deltagare, publiken och hur de arrangerar löparfesten är imponerande. I år hade jag från början inte tänkt att springa, men vann en startplats i början av året, och då var det inte mycket att tveka på.

Jag kände ju på förhand att jag låg i paritet med 2014 års löpform, så målet var en tid under 1.24.00. Strategin var att hålla jämn 3.55 fart och se hur länge det höll. Dagen till ära hade jag testat att ladda med rödbetsshots och även Umara Intend. 

Jag bodde ute hos svågerns familj i Mölnlycke och tog bussen in till starten. 
På väg till bussen, taggad och förväntansfull.

Det var rätt svalt i luften vilket är bra för löptävlingar. I år var det lite strul vid korsvägen med byten mot slottsskogen. Som väl var, hade jag gott om tid på mig och hann lämna in min väska och möta upp min Göteborgskompis Viktor, värma upp, snacka lite och suga in stämningen.

Jag startade i grupp 1, ställde mig hyfsat långt bak och kom iväg fint när starten gick. Första kilometen ville jag ta det lite lugnt och komma in i loppet. Jag landade den på exakt 4:00 och kroppen kändes fin. Då ökade jag tempot en aning och hade några km i 3:46 fart innan Älvsborgsbron skulle bestigas. Första 5 km tog jag på 19.40. 

Nästa etapp är lite lättare och jag låg rätt högt i ansträngning utan att vara plågad. Milen passerades på 39.03, så jag höll mitt måltempo bra. Efter 10 km började jag dock att bli varm. Jag svalkade mig med 2-3 glas vatten vid varje station och drack en mugg energidryck när det fanns. Tyvärr fick jag nog inte i mig tillräckligt med energi. 

Nu kunde jag inte riktigt hålla mig på 3.55 fart längre, och 15 km passerades på 59.08. Så fortfarande chans på en sub 1.24 tid om jag bet ihop sista 6 km.

Avenyn var väldigt lång i år. Jag letade efter dottern och sambon som var inne och hejade men lyckades inte se dem. Jag hade verkligen behövt den energiboosten för nu började krafterna att tryta. De stod uppe vid Götaplatsen men jag fokuserade på vatten och de svalkande svamparna.

Nu var det full fokus på loppet igen och jag försökte hålla farten. Tyvärr kom jag inte upp i fart utan låg runt 4.05 min/km. 

Nu var det verkligen "mind over body" chansen på pers fanns fortfarande, men hur jag än försökte fanns inte mer att ta av. 

20 km passerades på 1.19.48, den sista km var riktigt tung och jag kom in i mål på 1.24.24 vilket exakt är 4.00 min/km. 

Min snittpuls under loppet var 167 och maxpulsen 172. Det är jag väldigt nöjd med.

Det blev mitt livs näst snabbaste Göteborgsvarv tillika den näst snabbaste halvmaran. Löpformen är på samma nivå som 2014 när jag hade riktigt fin löpform. Nu hoppas jag kunna lyfta den ytterligare ett par snäpp. Det gjorde jag inte 2014, utan då brände jag mig genom att springa för många hårda i intervallpass. Med stela vader som följd. 
Då var jag även toppad till varvet, det var jag inte i år. 

Det fina med varvet är också alla man träffar i målet och kan snacka genom loppet med. Målgångsmedaljen från varvet är alltid lika härlig att få, oavsett sluttid.

Dagens jobb klart...

Det roligaste med varvet är ändå loppen för de små. 

På söndagen tog vi bilen in till Slottsskogen då Olivia skulle få göra sitt tredje Minivarv och Gustav sitt första. 
Olivia riktigt ladda inför start...

Gustav något mer tveksam och lite orolig över allt folk :-)

Olivia hade laddat hela veckan och studsade upp ur sängen på morgonen. Gustav visste inte riktigt vad som väntade. 
Barn mellan 0-7 år springer 250 meter och får en fin tröja, kexchoklad, banan och medalj. De startar ca tio barn åt gången. 

Olivia drog iväg direkt och jag fick kämpa för att hänga med henne med filmkameran. Hon nöjde sig inte heller med ett varv utan körde fyra gånger. Det är kul att se ögonen när starten går, Mats Sundin klass på dem ;-)


High five!

Gustav fick vi ge lite support men han kämpade till sig en välförtjänt medalj och kommer säkert att gå stärkt ur detta ;-)


Vi avslutade med lunch och glass i Slottsskogen och på vägen hem tittade vi på de äldre barnen som sprang. Det är sjukt imponerande hur de kämpar och springer och alla verkar glada och tycker att det är kul. Ett fantastiskt arrangemang som vi siktar på även nästa år!

Efter loppet känns kroppen bra om än lite trött. Jag cyklade en lugn runda igår men fick därefter lire förkylningskänsla i kroppen. Skall ta det lugnt idag och lägga mig tidigt, samt köra coldzyme. Mins stela vader är helt borta och varjen under eller efter loppet kände jag av dem.

På söndag börjar triathlonsäsongen med Växjö olympisk, skall bli spännande att se hur jag ligger till på sim och cykel. Det är dock 4 veckor till Uppsala så det finns lite tid att slipa på det sista.

Hörs!

//Fredrik




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering