Hoppet lever...

För närvarande har jag en väldigt positiv känsla i kroppen där jag känner mig pigg och stark. Kroppen svarar bra på lite tuffare träning och trots att jag haft tre ganska tuffa veckor bakom mig så känner jag mig inte det minsta sliten utan sugen på att köra på. Tanken med den här veckan är att ha en återhämtningsvecka. Jag lovar att jag inte är det minsta sugen på att ta det lugnt men jag försöker göra det ändå. Blev en heldag utan träning i måndags. Igår körde jag cykelintervaller och en ganska tuff bricklöp med efterföljande benstyrka samt spänstövningar, och idag blev det simning med lite småtuffa intervaller. Kroppen svarade bra på allt detta.

Funderar lite över det som Jonas Colting brukar säga kring vilodagar. Varför ska man ha vilodag när man sitter stilla nio timmar om dagen på jobbet. Bra fråga, viktigast känns som nattsömnen är och sen kan man ha olika intensitet i passen. Ibland känner man sig sliten på riktigt och då är det nog klokt att ta det lugnt, men annars kanske man inte behöver stirra sig blind på tänkt antal träningstimmar per vecka. Som någon form av motionär med lite högre ambitioner är det högst sannolikt en stor skillnad mot elitidrottarna där förmågan att kunna vila är mer avgörande för framgången.

Idag lämnade jag in cykeln på service på Musette. Blir ny kedja, kassett och vajerbyte samt nya bromsklossar och lite annat smått och gott. Har inte servat cykeln sen jag köpte den 2013 så det är hög tid. Förhoppningsvis går den lite snabbare efteråt.

På söndag skall jag göra något riktigt kul. Samtliga triathlonklubbar i omnejden har för några år sedan ett upplägg som heter "träna inför Sövde i Sövde". Det är ingen tränarledd träning utan en gemensam träningstyp där man simmar, cyklar och springer på den bana som Sövde triathlon går på. Det sker i princip varje söndag från mitten av maj till slutet av augusti. Förra året hann jag tyvärr inte köra någon gång men året innan dess körde jag en handfull gånger. Och det är riktigt bra träning. Alla kan vara med oavsett nivå och ofta har man bra sparring av andra triathleter i alla discipliner vilket gör att man höjer sig en nivå. Inför söndagen ser jag mest fram emot att för första gången i år och som viktigt pass inför Växjö så simma i öppet vatten. Ska bli spännande att se hur man står i relation till föregående år. Jag skulle spontant säga att jag är 20-30 % bättre i år än motsvarande tid förra år.

Cyklingen i Sövde har jag upplevt som väldigt givande då den är ganska så kuperad. Personligen får jag väldigt bra utväxling av kuperad träning, framför allt cykling men även löpning. Min tanken på söndag är att köra ett varv på stora banan ca 30 km och ett varv på lilla banan ca 10 km. Eftersom jag ska köra Sövde sprinten 7 juni så är det bra att känna på den banan innan. Sen brukar vi löpa mellan 2 - 4 varv på skogsslingan som är ca 2,7 km och innehåller de bägge backarna som även finns med på Sövde tävlingen. En lång och sugande och en liten vägg. Jag måste dock vara hemma runt 12.00 på söndag då dottern skall springa Kalvinknatet så jag får se om jag hinner löpa mer än ett varv.

Just nu är det jäkligt kul med träning och jag är riktigt sugen att köra på riktigt tufft framöver - känns riktigt kul och inspirerande, särskilt som tävlingssäsongen närmar sig med stormsteg.

Må väl!

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering