Summering build 2

Build 2 är det femte grundläggande fyraveckorsblocket i mitt träningsupplägg. 
Det är högre intensitet än tidigare men fortsatt hyfsat många timmar. Planen var att träna 34 timmar på dessa fyra veckor.

I och med att jag var lite sjuk precis innan perioden drog igång och även låg lite efter med grundträningen så körde jag lite fler timmar. Totalt 39 timmar och intensiteten kom succesivt under perioden. Jag är riktigt nöjd med perioden som är den klart bästa i år. 
Dock - handen på hjärtat så hade jag behövt ett block till med intensiv uppbyggnadsträning innan tävlingssäsongen börjar, men nu är inte verkligheten den så bara att gilla läget.

Fördelningen av de 39 timmarna enligt följande:
Cykel: 38 % 
Löpning: 26 %
Simning: 25 %
Styrka: 12 %

Jag är nöjd med fördelningen och även innehållet. Siktar att ligga på 40, 25, 25, 10 framöver, där tror jag att jag får ut mest. Jag har en begränsning i form av tid att lägga ner, då gäller det att göra det bästa av den. Hade jag haft mer tid hade jag cyklat mer eftersom jag tycks ha svårt att ta till mig denna disciplin. 

Innevarande vecka är en peakvecka inför tävlingssäsongen del 1.

På söndag (31/5) kör jag Växjö triathlon olympisk. 
Sen blir det:
6/6 Trelleborg triathlon sprint
7/6 Sövde Triathlon sprint
13/6 Malmömilen (löpning)
23/6 Varberg Triathlon sprint
27/6 Halmstad Triathlon sprint

Tanken är att samla erfarenhet, bli duktig på att tävla, växla snabbt och höja kapaciteten i respektive disciplin. Min plan är att träna på lite småtufft även under den här perioden då jag vill vara som bäst i augusti. Så jag kommer inte dra ner alltför mycket på träningen utan satsar på att höja min kapacitet, men samtidigt lyssna på kroppen. Eftersom det är så korta tävlingar tror jag inte att de sliter så mycket utan att återhämtningen går fort. 

Igår körde jag ett intervallpass inne på Hästhagens IP:s löparbana. Tanken var 8x1000 m men fick kramp i vaden på den femte intervallen. Kände tendensen av stelhet när jag startade femman. Och efter 300 meter knöt det sig i höger vad. 
Oklart varför men jag misstänker att ovanan vid underlaget var orsaken. 
Igår var vaden stel och öm, idag har den succesivt blivit bättre. Och efter kvällens cykelpass med efterföljande tåhävningar och stretch känner jag inget alls. Så jag utesluter bristning eller gubbavad. Håller tummarna att det bara var temporärt. 

Återkommer med lite tankar och ambitioner inför söndagens tävling mot slutet av veckan.


//Krazze


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering