Letar efter formen...

Mitt upplägg den här säsongen bygger på att vara som bäst i augusti. Jag har också lagt mer tid på mina sämre grenar som är cykel och simning. Tanken har varit att köra mycket bas och sen öka intensiteten nu inför tävlingssäsongen. Pga olika sjukperioder ligger jag lite efter mot vad jag själv hade önskat att jag låg. Framför allt i kvalitet. Nu hoppas jag dock att jag får hålla mig frisk, och innevarande fyraveckorsperiod har funkat riktigt bra. 

Det blir små steg i rätt riktning hela tiden. Nu är det snart bara två veckor kvar till min första tävlingssperiod som drar igång med Växjö Olympisk 31 maj. 

Jag har fortsatt mycket att jobba med men hoppas tävlingarna under juni tillsammans med bra pass emellan gör att jag succesivt når en högre nivå.

I tisdags gjorde jag min första tävling för i år. 
Blodomloppet 10 km och en sluttid på 39:46. Inget att skriva hem om, men det var ungefär vad jag hade förväntat mig med nuvarande form. 
Första 4 km höll jag 3:40 fart, sen tappade jag succesivt. Och jag hade tyvärr lite dålig sömn med mig in i tävlingen vilket för mig påverkar förmågan att pressa mig. Så sista 5 km löpte jag mest igenom och fick släppa många förbi mig. 
Första 5 km gick på 18:55 och sista 5 km på 20:51.

Nu hoppas jag att jag hinner komma upp i normal löpform under juni månad, och i augusti är förhoppningen att löpa bättre än någonsin innan. 

Som hjälp på vägen har jag investerat i nya skor. Salming Distance och Salming Race.


Race körde jag med förra året och var grymt nöjd, hade hoppats kunna ha samma även i år men trots bara 35 mils löpning kändes de trötta och slitna.

Som distanssko har jag tidigare kört en Asics modell. Dessa gick nu på övertid och jag har aldrig gillat dem riktigt då de varit klumpiga och tunga. 
Premiärturen med Salming Distance var som en halv resa till himmelriket, grymt skön sko att springa i. 


Förra veckans tränarledda pass gick bra. Vi fick köra ett maxpulstest på 25-meters bana. Efter uppvärmning så körde vi 2x200 där första var lugn och den andra i a3 fart. Höll 1:42 fart första och 1:37 andra. Sen körde vi 5x100 där ansträngningen var a3, a3, a4, max, max. Kommer inte ihåg alla tider exakt men de landade ungefär på 1:37, 1:35, 1:32, 1:27, 1:31. Dessa tider är helt ok för att vara mig och pulsen följde med fint upp och gick även ner bra efter. Kul pass och skönt att känna att simningen kommer tillbaka.

Cyklingen ska jag försöka köra ett tuffare pass imorgon med några max 3 km intervaller följt av en tuff bricklöp. 
Cyklingen är svår att säga vart man står, men jag behöver mer kvalitetsträning nu på cykeln, så morgondagens pass är en viktig nyckel.

Nästa vecka är återhämtningsvecka, kroppen känns förvånansvärt fräsch med tanke på senaste veckornas träning. 

Lyssnade på senaste tripodden med Rasmus Henning. Riktigt intressant och det jag tog med mig var hans resonemang kring att verkligen bestämma vilka pass som skall vara lugna respektive hårda. Jag liksom många andra hamnar i mellanmjölkslandet där man bara kör halvhårda pass hela tiden. Jag är förbannat trött på mellanmjölk.

Kan även rekomendera Colting podden som är mycket intressant och till viss del underhållande. 

Trevlig helg!

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering