Racereport Heleneholms Halvmaraton

Så var dagen äntligen kommen för årets första tävling - Heleneholms Halvmaraton. De yttre förutsättningarna var väldigt goda med +10-12 grader, solsken och inte alltför mycket vind, även om det ändå kändes att det var motvind bitvis under själva loppet. Banan var först 1 km inne på löparbanan på Helenholms IP och därefter två varv på en 10 km bana med cykelvägar runt om i Östra Malmö.

Det var väldigt många från klubbens triathlonsektion som var med och sprang vilket var väldigt roligt. Jag hade förhoppningar att kunna gå under 1:24:24 då löpningen känts väldigt bra de senaste veckorna. Men samtidigt så satte förra helgens innebandyturnering sina spår med en stukad fot och framför allt för mycket användande av mina explosiva muskelfibrer som visade sig behöva hela veckan för att återhämta sig. Så jag var lite osäker på dagsformen, men tänkte ändå satsa rejält för att se hur jag stod mig.

Uppvärmningen gick bra, men jag kände att jag inte studsade fram vilket jag brukar kunna göra när det är dags för lopp. Det var stelt i benen och jag fick kämpa för att komma upp i fart. Övriga förberedelser med mat och dryck var helt perfekta och dagen till ära testade jag även rödbetsjos som uppladdning. Tror dock inte att det gjorde mer effekt än att jag blev orolig över att njurarna brustit :-)

Från start så snackade jag ihop mig med en klubbkompis som normalt är några minuter snabbare än mig på halvmaran men som idag skulle ta det lite lagom för att han var lite osäker på formen (han gick i mål på ca 1:23). Vi bildade ett litet lag som skulle ge varandra draghjälp.

När starten gick så delade det snabbt upp sig i ett gäng på ca 20 personer som stack iväg och sen var det jag och Nilsson som var ett eget lag där bakom. Efter någon kilometer kom ytterligare en kille från Högby och anslöt tillsammans med en IK Jogg kille som dock fick släppa ganska snart. Ut från arenan och upp mot första 5 km var det lite uppför och en del motvind. Vi passerade 5 km strax under 19:50 - efter det kunde vi höja tempot något och gjorde några bra kilometrar. Jag kände att jag fick kämpa med både huvudet (fokus) och med benen för att hänga på Nilsson och Högbykillen, men det gick ändå helt ok och kändes bättre för varje km. Upp mot 10 km passerade vi på 39:15 och det kändes fortsatt helt ok. Efter varvningen tog jag en energitablett och direkt efter det fick jag svårt att följa. Jag kämpade på till 11 km sen efter en uppförsbacke så gick gummibandet av och jag fick släppa iväg grabbarna.

Bilden tagen preis innen gummibandet sprack, hygglig stil ändå tycker jag :-) 
Nilsson i täten, följd av Högbykillen.

Efter detta följde några tunga kilometer där jag verkligen fick kämpa för att hålla farten något så när uppe. Jag missade vattenlangningar och hade det allmänt jobbigt. Men vid 15 km som jag passerade på exakt 1 timme så började det åter vända. 

Jag kände att kroppen började svara igen och jag kunde trycka ner kilometertiderna igen. Efter 18 km låg jag ca 30 sekunder över 4:00 tempo och kände då att jag hade goda möjligheter att springa ett nytt pers. 

Det var en bra motivator och jag kunde avsluta de sista 3 kilometrarna på ett bra sätt med bra stil som det kändes. In i mål stannade min klocka på 1:25:16 vilket innebar nytt personligt rekord med 15 sekunder från förra sommaren. Snittpulsen landade på 165 vilket också känns bra. Officiella resultaten är inte upplagda ännu så jag vet inte placering. Tidtagningen i loppet var manuell så jag litar på min klocka.

Jag hade hoppats på mer men är ändå nöjd med hur jag genomförde loppet. Trots att jag fick springa själv sista 10 kilometrarna så höll jag ihop det bra. Jag kände på förhand att kroppen inte fullt ut var i slag. Med lite mer långpass och tröskelpass så kommer jag kunna ta ytterligare några kliv på kort tid. Tekniken och löpekonomin är klart mycket bättre i år jämfört med föregående år vilket också känns kul då jag valt att fokusera på detta under föregående höst.

Nästa lopp är Blodomloppet den 13:e maj då siktar jag på att persa ordentligt på 10 km, då ska jag ner under 38 minuter. På lördagen samma vecka den 17:e är det dags för Göteborgsvarvet. Då ska jag göra ett bra lopp, det är alltid lite vanskligt med de yttre förutsättningarna. Förra året var det exempelvis 29 grader och gassande sol. Men jag fick startgrupp ett i år, så förutsättningarna finns att göra något bra.

Fram till dess är det full fokus på alla tre discipliner - simma, cykla och springa.

Trevlig helg!

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering