Summering april

Ännu en månad lägger vi bakom oss. April blev månaden då vintern blev till vår. Totalt blev det bara tränat 28,5 timmar fördelat enligt nedan.


Totalt 7 vilodagar, känns mycket. Inget träningsmässigt som direkt sticker ut, utan det är en bra balans mellan löpning, cykel och simning. Styrkan blev lite mindre denna månad, oklart varför. Får helt enkelt skärpa mig. Borde cyklat mer men tre helger försvann till annat denna månad.

Månaden blev lite konstig, men inleddes mycket bra då jag hade några riktigt bra pass i slutet av mars och in i april. Sen var det innebandyturnering i Kalmar den första helgen. Väldigt kul men den satte sina spår i form av en stukad fot och en massiv träningsvärk i hela kroppen utom i vaderna. Detta gjorde att veckan efter blev mager rent träningsmässigt. 

Följande helg var det årets första tävling, Heleneholms Halvmarathon. Tävlingen gick bra med nytt pers - men jag kände att kapaciteten var större men inte just den dagen. 

Efter tävlingen fick jag massivt stela vader vilket inbebar mer vila från löpningen. Kunde dock cykla och simma en del. 

Cyklingen känns bra och efter att ha fått lite input kring sadelinställningar ser jag med tillförsikt fram emot mer cyklande framöver.

Simningen har dock stagnerat och till och med gått lite bakåt. På den positiva sidan finns dock det våtdräktdtest som vi gjorde med resultatet 5.55 på 400 meter i 25 metersbassäng. Tiden är 41 sekunder bättre än motsvarande förra året, och då simmade vi på 50 meters bana. Men utan våtdräkt händer inget med farten, visst kan jag simma längre än tidigare och är antagligen bättre på långa sträckor, men jag vill mer än så. Jag vill kunna simma på i 1.40 fart, och det klarar jag inte nu.

Idag svalde jag stoltheten och kontaktade coach-Louise för en privatlektion. Förhoppningsvis blir det redan på söndag. Tekniken är det som hämmar mig nu - och den kan jag inte få rätsida på själv. Självförtroendet på simningen är i botten nu, jag behöver extern input!

Maj månad ska bli spännande. Två lopp är inplanerade. Blodomloppet 10 km och Göteborgsvarvet. Jag kommer köra på med ganska mycket och tuff träning nu och tävlingarna får ses som bra träningspass. Storformen ska infinna sig först den 8 juni till Sövde HIM.

Så mycket cykel och löpning kommande månad och teknikfokus på simningen.

Hårt ska det vara, jag ska verkligen in i skiten - med huvudet före - och jag längtar!

//Krazze

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggpaus

Andas med 2-takt - en härlig "aha-uplevelse"

Lägesuppdatering